Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Spartakus v Olomouci zvítězil – Divábáze
Zpět na výpis článků

Spartakus v Olomouci zvítězil

Druhou baletní premiérou sezony 2014/2015 se v olomouckém Moravském divadle stal Spartakus Arama Chačaturjana. Režie se ujal umělecký šéf souboru baletu Robert Balogh, který se už na olomoucké scéně proslavil kusy typu Tarzan, Romeo a Julie nebo nejnověji Rusalka. Baloghovo jméno v naprosté většině případů znamená úspěch a ani Spartakus není výjimkou.

Ideální herecké obsazení

Sám Robert Balogh se vyjádřil, že ideálního představitele Spartaka našel v Ivu Jamborovi. Je tomu opravdu tak. Jambor je tanečník s letitou praxí a úlohy rozervaných hrdinů, kteří pro svou hrdost nikdy neskloní hlavu, mu zkrátka sedí. Podobně vydařenou volbou je i Yui Kyotani v roli Spartakovy ženy Frigye. Divák, který navštěvuje Moravské divadlo pravidelně, si možná vzpomene, jak moc se k sobě Jambor s Kyotani typově i vizuálně nehodili ve Spící krasavici. Ve Spartakovi však našli jeden druhého. Jejich manželská láska, ještě posílená útrapami otroctví, je zcela uvěřitelná a jejich pas de deux patří k nejromantičtějším scénám inscenace. Alternativou ke klíčové dvojici je římský vojevůdce Crassus a jeho milenka Aegina. Lukáš Cenek v roli Crassa je z ústřední čtveřice nejslabší, ale i přes své mládí zvládá roli egoistického zbabělého vojevůdce vcelku dobře. Jeho silnější polovičkou je Aegina v podání Iriny Laptěvy. Proměna něžné, bezmocné Rusalky v mrchu par excellence je snad nejpříjemnějším rysem Spartaka. Laptěva si svou nedávnou nominaci na Thálii zcela zaslouží a z jejího náročného výkonu, mimochodem odtančeného bez sebemenší námahy, dýchne na diváka esprit baletu Národního divadla.

Scéna Eduarda Přikryla je nejspíš to jediné, co může diváka v jeho zážitku trochu rušit. Přikryl výborně zvládá především soukromé prostory, ve kterých žije Aegina. Zlacená lehátka, majestátní sloupy, schodiště, třpyt a krása – takto by opravdu měla žít milenka významného římského vojevůdce. Bohužel ostatní kulisy působí, jako by je autor navrhoval v různých stádiích deprese. Přikryl v řadě momentů velmi zdařile pracuje s perspektivou, jeho návrhy místy připomínají samotné antické fresky na stěnách Pompejí – jen aby vzápětí zobrazil luxusní vily na římských vrcholcích stylem pětiletého dítěte a bez sebemenšího smyslu pro prostorovou představivost. I Spartakovo vězení svou papírovou umělostí přímo volá do světa, stejně tak nepochopitelné sufity, které kromě nápisu SPQR nic důležitého nezobrazují a tanečnicím, které jejich partneři nosí na ramenou, div neporaní hlavy. Co na olomouckém jevišti bohužel stále přežívá, jsou rádoby trojrozměrné stěny a architektonické prvky. Je to zcela zbytečné a evidentně umělé, bohužel divadlo na postranní sloupy odmítá rezignovat. Na druhou stranu v Moravském divadle konečně objevili užitečnost promítačky, ačkoli je zatím užívána jen minimálně; alespoň však částečně zakryje rychlé změny scény.

Hollywoodské kostýmy

Když je pod kostýmní tvorbou podepsán Roman Šolc, jedná se o stoprocentní záruku kvality. V případě Spartaka se jen těžko popisují oděvy jednotlivých protagonistů. Vše totiž splývá do dvou protichůdných linií. Na jedné straně je lesk, třpyt, zlato a luxus římské republiky, na straně druhé prostý nekomplikovaný styl Spartakovy armády otroků. Z pestrobarevné nádhery vyzdvihněme alespoň zlatočervenou tógu Aeginy, jednoduché nebesky modré šaty Frigye nebo bílozlaté oděvy Římanek. Ale ve Spartakovi je kladen velký důraz i na rekvizity, které obvykle bývají spíše opomíjené. Štíty římských vojáků, gladiátorské zbraně, kožené popruhy, Aeginina korunka a žlutočerná pruhovaná hůl – to vše působí zcela přirozeně.

Specifikem Spartaka je Chačaturjanova hudba (výborná a prakticky bezchybná práce orchestru). Klasičtí evropští skladatelé se samozřejmě nemohou s arménským hudebníkem srovnávat. Dirigent Tomáš Hanák poznamenává, že Chačaturjanova hudba působí filmovým dojmem, a má pravdu. Zvláště v davových scénách, doslova vybuchujících energií, má divák pocit, že sleduje některý z nejzářivějších broadwayských muzikálů. Spartakus však není jen velkolepou zábavou, která vyráží dech. Jedná se o drama o obyčejných lidských vlastnostech – hrdosti, lásce, ale i závisti a zradě. Nezávisle na době a místě se s těmito vlastnostmi potkáváme a budeme potkávat vždy. Olomoucký balet tak velmi nenápadně nastavuje společnosti zrcadlo. Spartakus v Moravském divadle má styl.

 

Moravské divadlo Olomouc – Aram Chačaturjan, Robert Balogh: SpartakusRežie a choreografie: Robert Balogh. Scéna: Eduard Přikryl. Kostýmy: Roman Šolc.

Premiéry 6. a 7. března 2015, recenze psána z premiéry 7. března 2015.

 

Foto: Jan Procházka