Zpět na výpis článků

Sněhová královna vládne Opeře

Státní operu Praha čeká po dlouhé době rekonstrukce, a to dvouletá. Představení se přesouvají do historické budovy Národního divadla, Stavovského divadla, na Novou scénu a do Hudebního divadla Karlín. Velké změny proběhnou i ve vedení Opery; nejvýznamnější novinkou pak je odchod Petra Zusky z pozice šéfa baletu. Po 15 letech ho v čele souboru nahradí tanečník a choreograf Filip Barankiewicz. V Opeře pojali prozatímní loučení ve velkém stylu a jako poslední baletní premiéru uvedli na počátku března Sněhovou královnu. Ztvárnění inscenace s méně známou hudbou Sergeje Prokofjeva se ujal britský choreograf Michael Corder.

Podrobný rozbor hereckých výkonů je v případě Sněhové královny poněkud kontraproduktivní, protože tvůrci zvolili takové obsazení, že inscenace stojí a padá s hlavní postavou. Tu na zhlédnuté repríze ztvárnila moldavská tanečnice Alina Nanu. Ta již standardně – spolu s Nikolou Márovou a Andreou Kramešovou – patří k „rodinnému stříbru“ baletu Národního divadla. Ve Sněhové královně tomu není jinak. Nanu totiž možná právě díky svému východnímu původu působí přesně takovým chladným dojmem, jaký by královna měla probouzet. Perfektní herecké i taneční ztvárnění postavy způsobuje, že baletce nelze vůbec nic vytknout. Nebylo by divu, kdyby se královna pro šestadvacetiletou tanečnici stala životní rolí; nepřekvapila by ani nominace na Thálii. Ve stínu hlavní postavy zcela zanikají všichni ostatní herci – a i kdyby představitelka královny byla méně dominantní, nebylo by tomu jinak. Gerda Magdalény Matějkové i Káj Ondřeje Vinkláta jsou bohužel zcela průměrní a ztrácí se v šedi dalších postav. Jedinou, nebo vlastně dvojitou výjimku tak tvoří Rumunka Alexandra Pera a Francouzka Sophie Benoit v rolích rozkošných polárních lištiček.

Scény a kostýmů se ujal britský scenograf Mark Bailey a na jeviště Opery přenesl jedny z nejkrásnějších obrazů poslední doby. Již jen samotný palác Sněhové královny vytvořený z ledu a zrcadel bere dech. Bílý ledový trůn, schody ze sněhu, prostorové ledové ornamenty – to vše je doplněno krajkovým měsícem a několika desítkami zářících hvězdiček, z nichž každá je zavěšená jednotlivě! Atmosféru doplňuje prakticky neustále padající sníh a plátno, na které je promítána královnina hrozivá tvář. S ledovou atmosférou zdařile kontrastují květinová aranžmá z bílých a červených růží a závěrečný déšť růžových plátků symbolizující vítězství jara. Jedinou poněkud obtížně pochopitelnou součástí scény tak zůstávají neurčité papírové sufity, u kterých divák až po nějaké době pochopí, že se má patrně jednat o střepy z rozbitého královnina zrcadla. Nechtěně komický moment pak nastal při tanečních scénách vesničanů, kdy se na jevišti ocitly čtyři zdařile vytvořené chalupy, ale jen tři z nich byly zasněžené. Asi po deseti minutách si jevištní technici uvědomili svou chybu a sněhový obláček se tiše a kajícně snesl i na poslední střechu.

Bezesporu nejdražším prvkem celé inscenace jsou kostýmy. Jejich výroba proběhla ve spolupráci s českou šperkařskou firmou Preciosa, která vyrábí jednotlivé komponenty k výrobě šperků i hotové klenoty. V tomto případě vytvořili královninu čelenku a náhrdelník. Stovky křišťálových kamínků, z nichž každý byl ručně a jednotlivě našitý… taková krása snad na jevišti Státní opery ještě nebyla. Přes perfektně odvedenou práci vlásenkářek slouží Alině Nanu ke cti, že se s takovou tíhou na hlavě i na krku dokáže držet zpříma a působit lehounce jako víla. I královniny bílé šaty jsou pošité křišťálem, paradoxně však více než bílá róba zaujme dlouhý tmavomodrý plášť, který má tanečnice na sobě asi minutu hracího času. Zaujmou i kostýmy některých vedlejších postav – Gerdiny růžové šaty, žlutozelené sukně vesničanek nebo nádherné modrostříbrné oděvy královniných dvořanů se stříbrnými hvězdičkami poseté třpytkami. Kostymér si dal záležet i na roztomilých detailech u zvířat sloužících královně – kopýtka sobů nebo černé chlupaté konečky liščích ocásků nemají chybu.

Prakticky jedinou věcí, která se dá Sněhové královně vytknout, tak zůstává jen zbytečná zdlouhavost a příliš komplikované časové dělení. Představení o 160 minutách hracího času má dvě přestávky po pouhé tři čtvrtě hodině, aby se vzápětí divák na začátku třetího dějství nudil u dvou dlouhých nesmyslných a zbytečných scén (Gerdina cesta na sobovi do zámku královny působí ve své rádoby roztomilosti směšně a trapně). První dvě dějství spojená dohromady a mírné seškrtání posledního by inscenaci prokázalo dobrou službu. To je však jediný problém; v ostatních ohledech touto inscenací Státní opera potvrdila svou výjimečnost a originalitu. Recenzentku tím také utvrdila v jejím dlouhodobém názoru, že znovusloučení Státní opery s Národním divadlem byla jedna z největších kulturních chyb v posledních letech. Opera si naštěstí stále zachovává svá specifika a originalitě inscenace ještě pomohl samotný choreograf Corder, který se neřídil původní dánskou pohádkou, ale její klasickou ruskou adaptací. Sněhová královna tak právem patří k perlám klasického baletu na naší první scéně.

 

Státní opera PrahaSněhová královna. Choreografie a režie: Michael Corder. Scéna a kostýmy: Mark Bailey.

Premiéry 3. a 4. března 2016, recenze z reprízy 6. března 2016.

 

Foto: Hana Smejkalová