Zpět na výpis článků

Resuscitace Beatles

Návštěvníci Moravského divadla Olomouc měli 2. a 3. listopadu 2018 jedinečnou a prozatím jedinou příležitost zhlédnout novou premiéru baletu The Beatles Celebration. Koncept využívající písní populárních hudebních skupin či životního příběhu jejích členů není ve světovém, českém ani olomouckém kontextu novinkou. Světovým jevištím dominuje Ballet for Life Maurice Béjarta na hudbu skupiny Queen. V České republice v roce 2014 uvedlo příběh Freddieho Mercuryho v tanečním muzikálu Freddie – The King of Queen plzeňské Divadlo J. K. Tyla. Balet Národního divadla moravskoslezského uvedl za působení Igora Vejsady balety The Beatles, The Doors či Jú tú – You too… Ty taky. Igor Vejsada se podílel rovněž na olomoucké inscenaci The Beatles & Queen z roku 2007, kde vytvořil část věnovanou Beatles. Pod choreografií na hudbu skupiny Queen byl podepsán nynější umělecký šéf souboru Robert Balogh. Ten téma v roce 2016 rozpracoval do celovečerního baletu Queen – The show must go on! a nyní tuto strategii zopakoval.

Již „celebration“ v názvu předznamenává oslavu či hold a naznačuje spíše epizodickou fragmentární strukturu choreografického pásma složeného z jednotlivých obrazů vycházejících z dynamiky slavných písní. Robert Balogh se však pokusil o životopisné „drama“, když choreografii vytvořil běžné narativní libreto, které nedokázal obsahově naplnit. Mnoho tanečních čísel tak tvořilo s dějem nijak nesouvisející výplň. Je otázkou, zda Balogh „pouze“ podceňuje svého běžného diváka a chce mu dopřát standardní, dnes již v mnohém překonaný formát, či se spolu s dramaturgem Tomášem Lehotským nedokáží oprostit od zavedených konvencí narativního baletu. Tato kompozice působila nemístně tím spíše, že přechody mezi jednotlivými čísly nebyly po choreografické, dramaturgické, režijní ani hudební stránce plynulé.

Hudba většinu času převyšovala pohybovou akci. Místo toho, aby se tyto dva elementy vzájemně doplňovaly, energie tanečního projevu hudbu nenaplnila, a choreografie tak byla místy pouhým podkresem. Je tedy nasnadě se ptát po původu mohutného diváckého nadšení, které zřejmě nepramenilo z tance samotného, ale spíše z poslechu oblíbených a známých písní. Ke zdánlivé exkluzivitě přispělo spektrum scénografických prvků, jako jsou projekční plátna, konfety, množství kostýmů a scéna vyhlížející jako hudební klub využívající propadliště a vyvýšené „pódium“. Její potenciál však nebyl plně využit.

Pohybový slovník choreograf čerpal z rock’n’rollu, swingu či jazz dance. Nechyběly pro Balogha signifikantní zvedací figury a obtížné párové prvky, které se dají považovat za taneční vrchol večera. V mužských duetech by se však měl podobných prvků vyvarovat, jelikož zkreslují orientaci postav. Některé fragmenty choreograficky naplnil obscénními sexuálními pohyby, které však v takové míře neměly oporu v dramaturgii příběhu, a působily tak samoúčelně. Erotický nádech se kvůli tomu přenesl i na podobně dramaturgicky nemotivovanou vsuvku k písni Yellow Submarine, kde účinkovaly členky baletního studia při MDO oblečené pouze v jednodílných plavkách. Za zmínku ovšem stojí výkon Ondřeje Králíčka v roli syna Johna Lennona, který vzhledem ke svému nižšímu věku předčil očekávání i výkony některých sólistů.

Není pochyb, že se The Beatles Celebration zařadí mezi kasovní trháky Moravského divadla. Většinu diváků dozajista uspokojí již samotná přítomnost známé hudby, což na olomoucké půdě ověřily již předešlé tituly. Komerčně dobře promyšlenou resuscitací předchozích inscenací tvůrci možná až prvoplánově sází na jistotu. Na progresivnější linii, kterou nastínila předchozí premiéra baletu Moravského divadla Three4Dance, Balogh tedy nenavázal. Místo cesty vpřed zvolil krok vzad a je zjevné, že se dosavadní dramaturgie souboru točí v kruhu.


  • MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUCThe Beatles Celebration
  • Libreto: Robert Balogh
  • Choreografie a režie: Robert Balogh
  • Asistenti choreografie: Kateřina Iranová, Lukáš Cenek
  • Dramaturgie: Tomáš Lehotský
  • Scéna: Ivan Koubek
  • Kostýmy: Robert Balogh Tomáš Lehotský
  • Inspicient: Radek Vojtěch
  • Účinkují: Pavel Brázda, Lukáš Cenek, Benjamin Cook, Antonín Blahuta, Emanuela Giglio, Sigrid Glatz, Rachel Hickey, Elena Iliina, Kateřina Iranová, Ivo Jambor, Chloe Jones, Ján Kočík, Ema Krajčírová, Ondřej Králíček, Yui Kyotani, Irina Laptěva, Craig McFarlane, Paul Oliver, Alejandro Polo, Svatava Pořízková, Sylva Pospíšilová, Michal Priessnitz, Caroline Rees, Dmitrij Savakov, Emily-Joy Smith, Seamus Wilkinson, Damani Campbell Williams

Premiéra 2. listopadu 2018 v Moravském divadle Olomouc, psáno z 2. premiéry 3. listopadu 2018.

FOTO: Aleš Kočíb

Napsala: Tereza Richterová a Lubica Omastová

 

Poslední články autora

OST-RA-VAR 2018: Den čtvrtý

OST-RA-VAR 2018: Den třetí

Divadelní Flora uvádí Miloslava Königa v hlavní roli!