Den třetí
Příznivci tvorby Evalda Schorma se mohli i dnes těšit pestrému programu přehlídky, která převážnou část věnovala autorově divadelní tvorbě. Pozornost byla mj. věnována televizní inscenaci tragédie Fridricha Schillera „Úklady lásky“ a záznamu představení z Laterny Magiky „Kouzelný cirkus.“
KOUZELNÝ CIRKUS měl premiéru roku 1977 a dodnes je nejhranějším titulem jak v Laterně Magice, tak v celé střední Evropě. Výjimečná inscenace byla předzvěstí nového výrazu celého dramaturgického pojetí Laterny Magiky, pod vedením uměleckého šéfa Josefa Svobody a stále je v programu tou nejtypičtější ukázkou umění na scéně. Divadelní prostor se v ní mění na cirkusové šapitó a diváka vtahuje do dění panoramatický obraz a oblíbené triky s prolínáním předobrazu a reality. Poetické vyprávění o marné pouti za nedosažitelným ztělesňují postavy klaunů, podněcované kouzelníkem – Svůdcem a vidinou krásné Venuše, která na sebe bere podobu pozemských žen.
Na inscenaci spolupracoval Evald Schorm před třiceti lety se skupinou výrazných osobností doby, jako je Jan Švankmajer, Jiří Srnec nebo Josef Svoboda a nese sebou nádech českého poetismu. Dodnes si z ní divák může odnést zábavný zážitek i hloubku porozumění lidské duši.
„Uvnitř moderního cirkusu chladí nával mořských vln, září krása zrozená v mořském oku, svádí divoká vášeň cikánů, voní spadané listí i zebe čerstvý sníh, kde voní staré loutkové divadlo a kouř z maringotky a zcela jistě piliny z pod kopyt cvičených koní i šminky krasojezdkyň… Obraz střídá obraz, postavy putují z jeviště do plátna a naopak, důvěřivý klauni prožijí před našima očima mnoho kouzelných dobrodružství.“
Celou přehlídku uzavřel záznam inscenace s názvem Tragický příběh Hamleta, kterou v roce 1987 uvedlo Divadlo Na zábradlí.Jedná se o čtyřicetiminutovou montáž obrazů, která předpokládá znalost předlohy, variuje nápady a pohrává si s osvědčenými klišé, která se při její realizaci běžně uplatňují.
Tímto titulem pak celá retrospektiva končí. Všichni zúčastnění měli možnost nahlédnout do světa významné režisérské osobnosti a trávit nějaký čas v příjemné atmosféře studentského prostředí.
Lze si tedy jen přát aby se Svět divadelní režie stal navštěvovaným cyklem a aby se i v budoucnosti organizátorkám podařilo zprostředkovat to nejlepší z české umělecké tvorby.