Zpět na výpis článků

Pohybově nabitý počátek roku v MUO

Se začátkem roku bývá v mnoha směrech kulturní pole po vzoru přírody suché a ležící ladem a čeká na své probuzení s příchodem jara. Muzeum umění Olomouc ale na nic nečeká, a i přestože nemá svůj domácí prostor Divadla hudby k dispozici a pár měsíců teď z důvodu rekonstrukce „kočuje“, využilo své nezávislosti a s počátkem roku opět integruje do svých projektů i domácí půdu výstavních prostor.

Podobně jako v březnu roku 2018 dostal příležitost Pierre Nadaud se studenty JAMU ozvláštnit zde výstavu Jozefa Jankoviče s názvem Plynutí času svým projektem Vystavení performance (recenze zde), tak i letos se výstava Art & Print/Post.Print sledující kolekci grafiky ze sbírek olomouckého muzea posune ještě dále za hranice svého „vystavení“. Díky francouzské choreografce, scénografce a animátorce Marii Gourdain totiž získá 16. ledna ve tváři trojlodí MUO svůj jedinečný Impression – z franc. „otisk“. Akce tohoto typu v Olomouci nejsou na denním pořádku a možná i z toho důvodu bude mít olomoucký divák příležitost tuto unikátní autorskou performanci sledující uměleckou transformaci takového prazvláštního média zhlédnout celkem pouze třikrát; a to hned ve dvou po sobě následujících dnech (17. 1. a 18. 1.).

Zimu v plném proudu v únoru občerství vzpomínka na významnou českou operní pěvkyni „multižánrová scénická báseň z pocitů o Emě Destinnové“ s názvem Bouře a klid, která se uskuteční v prostorách sálu Mozarteum Arcidiecézního muzea Olomouc 9. února. Z všeuměleckého zastoupení inscenačního týmu lze vyčíst, že snad nepůjde o žádnou zakonzervovanou ikonickou skicu, ale o touhu otce projektu Martina Dvořáka nahlédnout a přiblížit tento již téměř mytický národní symbol. Jevištní mozaiku vytvořily v koprodukci ProART Company (CZ) a Tanzkompanie Golde G. (DE), kde textový part zaštítila spisovatelka Alena Mornštajnová, choreografickou stránku Golde Grunske a skladatelskou složku sama Destinnová a mimo jiné i Antonín Dvořák.

Autorská dvojice Andrea Miltnerová a Jan Komárek 20. února přispějí k této novoroční linii fyzického divadla svou čerstvou inscenací Kouzelník Hirošima, která, jak název napovídá, obnáší nezvyklý pohled na skvrnitou historickou událost.

>

S pozvolným příchodem jara se pak 19. března fanoušci fyzického divadla a klaunérie v sále Mozarteum pobaví na dvojpředstavení O humoru/Absolutely, které má svůj domácí prostor na Jatkách78. Lukáš Houdek a Petr Jarčevský se představí jako domnělí odborníci na schopnost člověka pobavit své okolí a při pečlivé analýze tohoto fenoménu nás uvedou do jeho problematiky nejen praktickými ukázkami. V druhé části se pak duo Roman Horák a Robert Janč svým fyzickým uměním ponoří hluboko do temnoty gangsterského podsvětí.

Pokud vás tedy nenechává pohybové divadlo a performance art v zimním spánku, poslužte si na některém z představení v muzejních prostorách Olomouce.


FOTO : Tereza Hrubá, Mila Vašíčková, Pablo Kornfeld, Christiane Schleifenbaum

VIDEO: archiv divadla Jatka78

Poslední články autora

Pražský divadelní festival německého jazyka 2019: Misantrop podle pravítka

Palm Off Fest 2019: Napravo, nalevo

Donkichotství jako nemoc