V Ostravě se uskutečnil v pořadí již druhý ročník mezinárodního festivalu Norma. Festival, zaměřený na autorské, činoherní a pohybové divadlo byl zakončen performancí Blau Peru 1979 – 1980. Za tímto projektem stojí umělecká dvojice Alexandra Moralesová a Georgij Bagdasarov, kteří vychází z nalezeného filmového materiálu jistého pana Blaua. Ten natočil několik hodin záznamů ze svých cest, které jsou nám útržkovitě představovány na projekčním plátně. „Prezentace“ je doplněna o deníkové záznamy, které jsou performery předčítány a na jejichž základě vzniká celá polemika o tom, kdo vlastně pan Blau byl a co bylo předmětem jeho cesty.
Tento projekt se de facto snaží o jakousi rekonstrukci cesty pana Blaua do Peru, avšak množství informací je značně omezeno – záznam není úplný a o panu Blauovi se toho také mnoho nedozvídáme. Stěžejní informací je fakt, že byl distributorem sušeného mléka pro rozvojové země u jisté německé společnosti. Fotografie bílého prášku působí na projekčním plátně dosti vtipně, zvláště když je deníkem pana Blaua poukázáno na výskyt kokainu a koky obecně v Peru.
Celé provedení, které je doplněné o výrazné zvukové efekty, se nese ve formě vyšetřování a my se společně s performery vydáváme po stopách, které byly nalezeny. Otázek zde vyvstává celá řada a málokteré jsou zodpovězeny. Byla cesta pan Blaua pracovní? Pokud ne, co bylo cílem jeho cesty? Proč nenavštívil ani jednu významnou památku? Proč se německý obchodník vydal na cestu pralesem?
Věřím, že u zvídavějších jedinců tahle polemika může vyvolat jistou míru frustrace, protože sestavování mozaiky ze střípečků, které jsou nám prezentovány, se zdá být takřka nemožné. Závěrem je nám vlastně soubor hypotéz a domněnek, které byly vytvořeny na základě dokumentace každodenních činností neznámého muže v Peru v 70. a 80. letech.
FOTO: webové stránky festivalu Norma