Zpět na výpis článků

OST-RA-VAR 2018: Den první

Dne 28. listopadu odstartoval 22. ročník divadelního festivalu OST-RA-VAR. V 11 hodin dopoledne se jako první představila Komorní scéna Aréna se svou Chacharijí, díky níž diváci měli možnost ještě více prozkoumat ostravské prostředí, ovšem ne to současné, ale z 30. let minulého století. V sychravé atmosféře plné mlhy se nesla i další inscenace Kouř od Divadla Petra Bezruče, která je adaptací stejnojmenného kultovního filmu režiséra Tomáše Vorla. První den uzavřelo představení Peer Gynt Divadle Jiřího Myrona, zde se jedná o dramatickou báseň v pěti dějstvích od Henrika Ibsena.

Sláva prostituci a brenu!

Chacharije je historickou autorskou hrou tamního dramaturga a dramatika Tomáše Vůjtka a režiséra Janusze Klimszi, kteří se v ní zabývají Ostravou v 30. letech, a to zejména dubnem 1932, kdy se protnou osudy hlavních (anti)hrdinů žijících na černé haldě. Základní dějovou linii tvoří vývoj „kariéry“ prostitutky Mariany (Tereza Cisovská), jíž se stane toto staré řemeslo osudné. Paradoxně právě díky této postavě jsou divákům vyobrazeny poměry na Moravské Ostravě v době, kterou začíná ovládat hospodářská krize, Němci, ale i židé. Aktéři vyvolávají dojem ostravského panoptika, v němž se to hemží samými chachary – tuláky a celou atmosféru uklidňuje zpěvák Saša Razov (Petr Pěnkava).

Z počátku má Chacharije jasný spád a tempo plné ostravského dialektu, který hereckému týmu nečiní potíže, ale čím déle představení trvá, tím více se začíná trhat. Typická ostravština zaznívá mnohem méně a kauzalita děje není zcela jasná, i přesto ale nenudí. Hrací prostor ovládají zábavné skeče v podobě monologů žida Silbersteina (Marek Cisovský), při nichž Cisovský hojně využívá umění demagogické rétoriky jako u ostatních svých rolí, či výstupy chachara Švendy (Petr Panzenberger) a cikáněte (Zuzana Truplová), jež mají tendenci komunikovat s diváky a cíleně je bavit.

Má to cenu?

Kouř patří mezi nejčerstvější novinky v repertoáru Divadla Petra Bezruče, jelikož premiéra proběhla teprve 23. listopadu. Za adaptací, režií, ale i dramaturgií stojí dvojice Adam Svozil a Kristýna Kosová.

Byť předloha, kultovní film Tomáše Vorla, zpracovává tematiku totalitního režimu, tvůrci ji povedeným způsobem přenesli do současna, ať se to týká kostýmů podle dnešní módy, využívání moderních technologií nebo politické angažovanosti. Ne nadarmo podnik, kde hlavní hrdinové pracují, připomíná Agrofert, v němž vládně boss Karel (Ondřej Brett) a DJ Arnoštek se nápadně podobá Michalu Davidovi.

I přes aktualizaci lze najít v představení kus z původního Kouře, jelikož zde dominují slovními hříčkami protáhlé dialogy, dochází k opakovaným hudebním výstupům a ve středu chaosu stojí Mirka (Markéta Matulová). Ovšem po zhlédnutí představení se nelze ubránit „Vorlovské“ otázce: Má to cenu?

Ve všem ztracený Peer Gynt

Představení Peer Gynt od činohry Národního divadla moravskoslezského byl tečkou za povedeně nastartovaným festivalem, bohužel právě ono nejvíce zklamalo a nezachránil to ani nositel Ceny Thálie Ivan Dejmal v hlavní roli Peera Gynta.

V první části se drama odehrává v tradičním norském prostředí, kde herci nosí kroje, šaty chudiny nebo v případě elfů zelené rozevláté háby. Stejně tak prostě je stylizováno i jeviště podle Michala Syrového, jež vypadá jako svah, na jehož vrcholu se nalézá skromný příbytek hlavního hrdiny. Hojně se zde střídají opony a dekorace, což je pro Národní divadlo moravskoslezské typické.

Druhá část se naopak nalézá v opačné poloze, kostýmy se nesou v dnešních trendech. Až na pár výjimek na sobě ženy mají legíny, trička s potiskem a tenisky nebo harémové kalhoty a muži jsou oděni do obleků. Právě roztříštěná výprava nejvíce ničí dojem z běsnící básně Henrika Ibsena o člověku, který touží po sebepoznání. Vše dovršuje fakt, že kdo nezná předlohu, ztrácí se v ději a není schopen představení uchopit.


  • KOMORNÍ SCÉNA ARÉNAChacharije
  • Autor: Tomáš Vůjtek, Janusz Klimsza
  • Režie: Janusz Klimsza
  • Scéna a kostýmy: Marta Roszkopfová
  • Hudba: Vladislav Georgiev
  • Hrají: Petr Pěnkava, Tereza Cisovská, Tomáš Hába, Dana Fialková, Šimon Krupa, Ondřej Malý, Petr Panzenberger, Jan Chudý, Vojtěch Lipina, Josef Kaluža, Pavel Cisovský, Michal Čapka, Vladislav Georgiev, Marek Cisovský, Alena Sasínová-Polarczyk, Zuzana Truplová

Premiéra 23. března 2018, psáno z reprízy 28. listopadu 2018 v rámci festivalu OST-RA-VAR.

  • DIVADLO PETRA BEZRUČE Kouř
  • Předloha: Tomáš Vorel, Lumír Tuček
  • Adaptace, režie a dramaturgie: Adam Svozil a Kristýna Kosová
  • Dramaturgická spolupráce: Kateřina Menclerová
  • Výprava: Adriana Černá
  • Hudba: Michal Vích a Jakub Kudláč
  • Korepetice: Michal Sedláček
  • Pohybová spolupráce: Ján Ševčík
  • Hrají: Markéta Matulová, Vojtěch Říha, Jakub Burýšek, Ondřej Brett, Vojtěch Johaník, Michal Sedláček, Marcela Čapková, Kateřina Krejčí, Markéta Haroková, Lukáš Melník, Norbert Lichý

Premiéra 23. listopadu 2018, psáno z reprízy 28. listopadu 2018 v rámci festivalu OST-RA-VAR.

  • NÁRODNÍ DIVADLO MORAVSKOSLEZSKÉ – Peer Gynt
  • Autor: Henrik Ibsen
  • Překlad: Josef Brukner, Josef Vohryzek
  • Režie: Pavel Khek
  • Dramaturgie: Sylvie Vůjtková
  • Scéna: Michal Syrový
  • Kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak
  • Hudba: Vladivojna La Chia
  • Pohybová spolupráce: Jana Ryšlavá
  • Souboje: Petr Nůsek
  • Jazykový poradce/jazyková spolupráce: Eva Spoustová
  • Inspicient: Věra Kryšková
  • Text sleduje: Jana Hořínová
  • Hrají: Ivan Dejmal, Anna Cónová, Lucie Končoková, Vladimír Čapka, Jan Fišar, František Večeřa, Vít Roleček, Jiří Sedláček, Vít Hofmann, Renáta Klemensová, Kateřina Vainarová, Sára Erlebachová, Bára Vidomská

Premiéra 11. ledna 2018, psáno z reprízy 28. listopadu 2018 v rámci festivalu OST-RA-VAR.

FOTO: archiv Národního divadla moravskoslezského, Divadla Petra BezručeKomorní scény Arény

Poslední články autora

OST-RA-VAR 2018: Den druhý

Palm Off Fest 2018: Co se dá říct prázdnými slovy?

„Divadlo je moje vášeň,“ říká herečka Jana Posníková