Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Olomoucký Spor nemá duši – Divábáze
Zpět na výpis článků

Olomoucký Spor nemá duši

Třetí činoherní premiérou sezony 2014/2015 byl v olomouckém Moravském divadle Spor Pierra de Marivauxe v režii Michala Spišáka. Činohra dlouhodobě přistupuje k uvádění nových inscenací způsobem „vybereme starší klasický námět, tím nic nepokazíme a nikdo se neurazí“. A další položkou v tomto seznamu je bohužel i Spor. Příběh na téma – kdo byl první nevěrný? Muž nebo žena? – by mohl být vtipný, ale to by ho muselo zpracovat jiné divadlo.

Nevyužití herci

Už jen z hereckého hlediska je inscenace velmi rozporuplná. Petr Kubes je v olomouckém divadle sázkou na jistotu a dokáže povznést i tak prázdnou a schematickou roli, jakou je jeho Kníže. Díky procítěnému, ale neafektovanému přednesu zvládá i nekonečně dlouhé a komplikované repliky. Nicméně pro tak omezenou úlohu je ho škoda. Z ústřední milenecké čtveřice vynikají tři představitelé. Vendula Fialová v roli Eglé je roztomile naivní blondýnou a tato úloha jí sluší, ačkoliv může působit poněkud prvoplánově. Lenka Kočišová výborně zvládá úlohu namyšlené a sobecké potvory a Tomáš Krejčí, který se pro divadlo snad narodil, dobře pobaví svým nezkušeným mužským hrdinou, který poprvé v životě poznává krásné ženy. To je ale z hereckého hlediska vše, co může Spor nabídnout. Mesrin Jana Ťoupalíka je zredukován na sexuchtivého hlupáka a Vlasta Hartlová s Jaroslavem Krejčím coby vychovatelé tvoří zcela zbytečnou stafáž. Největší škoda byla v případě role Vladimíry Včelné. Herečka s příjemným hlasem a vystupováním femme fatale – vzpomeňme jen na její Lindu v Pokrevních bratrech nebo na Emílii v Othellovi – je v úloze Hermiony ponížena na úroveň krásné ozdoby, mechanicky recitující prázdné repliky.

Inscenace beze smyslu

Mezi povedené rysy olomoucké inscenace patří scéna Diany Strauszové. Moravské divadlo totiž konečně alespoň v některých kusech rezignovalo na rádoby majestátnou mnohovýznamovou scénu, a na jevišti tak vidíme jen dřevěný altán s překrásnou květinovou výzdobou (ne nadarmo je sponzorem inscenace olomoucké Výstaviště Flora). Jednoduchá architektura symbolizuje čistotu prostředí, ve kterém byli vychováni čtyři mladí hrdinové. O tom svědčí i kostýmy, pod nimiž je rovněž podepsána Strauszová. Oba mladé páry svými lehkými šaty v pastelových barvách odkazují na romantickou atmosféru, která byla Marivauxovi blízká. Bleděmodré sako Knížete působí vskutku aristokraticky. Nepochopitelnou skutečností však zůstává, proč jsou oba vychovatelé oblečeni v černé – snad kvůli kontrastu s jejich mladými svěřenci? Proč ale tolik připomínají obyvatele ruského venkova? Stejně tak problematická je červená róba Vladimíry Včelné – šaty jsou sice nádherné, bohužel však naprosto nepraktické a brání herečce v jakémkoli větším pohybu. V jejím výkonu ji tak omezuje nejen text, ale i kostým.

Dobře zvolena byla hudba vybraná režisérem Michalem Spišákem, především klavírní podkres, který se k řadě jinak hluchých míst v inscenaci hodí. Celkově ale olomoucký Spor rozhodně nepřekvapí. Je jen další nenáročnou a prázdnou činoherní inscenací (jedinou výjimkou v tomto ohledu tak podle mého názoru zůstává Hamlet). Ne že by snad nepobavil. Divák se na řadě míst rozesměje a v některých situacích může podvědomě vnímat sám sebe. Druhý den si už ale ani pořádně nevzpomene, co vlastně viděl. Pokus o dobovou aktualizaci tématu zůstal nenaplněn. Olomouckému Sporu chybí duše.

 

Moravské divadlo Olomouc – Pierre de Marivaux: SporRežie: Michal Spišák. Dramaturgie: Markéta Machačíková. Scéna a kostýmy: Diana Strauszová. Výběr hudby: Michal Spišák.

Premiéra 19. prosince 2014, recenze psána z reprízy 9. února 2015.

 

Foto: Pavel Malý