Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Moravské divadlo v Olomouci ožilo současnou německou dramatikou – Divábáze
Zpět na výpis článků

Moravské divadlo v Olomouci ožilo současnou německou dramatikou

Moravské divadlo v Olomouci má již takřka rok v repertoáru pozoruhodnou inscenaci. Arabská noc (premiéra 21. 10. 2011) současného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga dle osazenstva v publiku láká především ty mladší generace. Režie se ujal Martin Glaser, umělecký šéf činohry Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, který do Olomouce přijel hostovat. A ukázal se jako umělec, který v současnosti stojí rozhodně za povšimnutí. Proč ale zrovna tato inscenace dokázala mladé nadchnout, a postarší odstrašit?

Již od prvních minut představení je jasné, že se nejedná o režijní koncept, který by byl v Moravském divadle na denním pořádku, nemluvě ani o samotném dramatu. Text není strukturován dialogicky, ale jedná se o monology každé z postav, které skrze ně poodkrývají svůj vnitřní život. Nelze zde opomenout i práci dramaturgickou, zastoupenou Milanem Šotkem, která má svůj velký podíl na získání Ceny Josefa Balvína v rámci 16. Pražského divadelního festivalu německého jazyka.

Divák je vtažen do „děje“ od samotného počátku, i když se jakoby až tak moc neděje. V jednom paneláku během jedné noci přestane téci voda, začne zlobit výtah, milenec jde navštívit milenku a jiná dívka zase prožívá podivný sen. Na stole zůstala stát jen prázdná láhev od koňaku a voda neteče až od osmého patra. A právě v této úplně obyčejné, všední situaci si začíná osud pohrávat s některými obyvateli tohoto domu. Diváka jistě hned v úvodu zaujme scéna, na Moravské divadlo opět netradičně pojatá. Z provaziště visí pět skleněných boxů, ve kterých jsou uvězněny osoby, o něž v příběhu jde. Každý z nich ve svém vlastním izolovaném prostoru poodkrývá svůj životní příběh a odhalují se nám také vazby k ostatním přítomným, které začínají být čím dál tím víc zřetelnější a jasnější, když se postupně ze svých boxů – jakéhosi soukromí, vlastního uzavřeného světa či vědomí – dostávají ven. Jak vizuálně, tak myšlenkově to evokuje „porod“ – porod do vnějšího světa, který je možná stejně komplikovaný jako ten náš vnitřní. Na scéně je neustále přítomna voda a stává se leitmotivem celé inscenace. Jako scénograf a autor kostýmů se představil Jaromír Vlček a touto práci jen potvrdil, proč již dříve získal cenu Alfréda Radoka za scénografii k inscenaci pražského Divadla Archa Odcházení. Scéna je výtvarně jednoduchá a funkční. Kostýmy tvoří jen spodní prádlo a nátělník, které mohou také symbolizovat „obnaženost“ každého z nás před druhým člověkem, když začneme poodkrývat svůj život.

Pětice protagonistů, Ivan Dejmal (Petr Karpati), Klára Klepáčková (Fatima Mansur), Petr Kubes (Hane Lomeier), Tereza Richtrová (Františka Dehkeová) a Jiří Suchý z Tábora (Kalil), předvedla vyvážený a chvályhodný výkon. Nejen že dramatický text je sám o sobě náročný – vyžaduje od každého z herců jak znalost vlastních pasáží, tak i schopnost poslouchat a sledovat jeden druhého – ale náročné je i jeho pohybové ztvárnění, a to nejen fyzicky. Inscenace vyžaduje především soustředěnost a precizní provedení. Hercům se podařilo splnit tato kritéria. Replika střídala repliku, herecký projev byl dynamický a soustředěný. Martin Glaser tak s výběrem herců nezaváhal. Sám se pak postaral o to, aby inscenace měla detailně a zodpovědně propracovaný koncept, který dramatický text žádá. Nesnaží se diváka povrchně šokovat současným světem a mezilidskými vztahy. Jeho provedení je naturální a bez jakýchkoliv klišé.

Příběh se odehrává ve vícero rovinách – tu jsme v paneláku, za chvíli zase na poušti či v arabském harému. Je to atak na divákovu fantazii i pozornost a schopnost vnímat od začátku až do konce. Zážitek je umocněn tím, že diváci nejsou přerušení přestávkou. Všechno nakonec podtrhuje a dotahuje hudební podkreslení inscenace, které je jemné a nevtíravé, takřka jakoby hrálo naše vlastní podvědomí. Ve zdejším divadelním prostředí je tento divadelní počin oživením ve stereotypu, který je ideální pro abonentní publikum. Inscenace jistě nepatří mezi ty jednodušší a žádá si i náročného diváka, který práci jako celek dokáže ocenit.

Autor: Michaela Sikorová

Moravské divadlo Olomouc, Roland Schimmelpfennig – Arabská noc.

Premiéra 21. října 2011. Překlad: Josef Balvín, dramaturgie: Milan Šotek, režie: Martin Glaser. Scéna a kostýmy: Jaromír Vlček, hudba: Elliot Goldenthal, BJ Nilsen a James Horner.

Psáno z reprízy 25. září 2012.