Zpět na výpis článků

metaBALETKY – NEUMÍRAJÍCÍ LABUTĚ

V minulém roce vydalo nakladatelství Paseka knihu Baletky (2020) tanečnice, choreografky, režisérky, pedagožky tance a fyzického divadla Miřenky Čechové. Kniha otevřeně, sebeironicky a s nadhledem vypovídá o hledání identity, drilu, přežití ve smečce na internátu, sebezapření, o snaze nejíst, být vytrénovaným tělem a stát se prototypem perfektní krásné nemluvné víly. Autorka převedla námět knihy na jeviště a vytvořila multimediální projekt metaBaletky, který měl meta-premiéru online od 3. do 6. května 2021 na kanálu Youtube.

Metabaletky prezentují témata knihy Baletky, avšak psaný text ožívá v podobě fyzického pohybu, mluveného slova, animací, písní a rapů, filmových montáží a klipů, v momentální přítomnosti aktérů a diváků ve virtuální realitě. Propojeni obrazovkami, ve spojení pomocí chatu a devadesátkové senzace – esemesek, měli účastníci a diváci možnost komunikovat, reagovat a částečně zasáhnout do dění celé události.

Inscenace začíná působivým střihem videí ze závěrů mnoha baletních příběhů – smrtí hlavních představitelek. Trhané záznamy z baletních představení v divadle se prolínají s videem, ve kterém všechny umírající Odetty, Giselle a Julie ztvárňuje Miřenka Čechová v retro teplákovce a teniskách na nohou.

Víla se nevzpírá, nebojuje, nechává se zabíjet všemožnýma „smrtěma“, je svému utrpení oddaná. Tiše a krásná umírá. Inscenace přechází z divadelního jeviště do videozáznamu a zase zpátky. Miřenka Čechová skáče gumu venku na sídlišti, zpívá o receptu na hubnutí/hlad, nechává se buzerovat hlásnou troubou na tanečním sále, ochutnává svobodu na diskotéce a provází nás tak svým vlastním baletním příběhem.

Zhmotnění deníkových zápisků a vzpomínek vytváří multimediální koláž, do které zasahuje nejen současná realita v podobě postavy samotné tvůrkyně, ale také svět negativních recenzí, které vyvstaly po vydání knižní předlohy. Miřenka Čechová se těmito ohlasy nechává fackovat v rámci výstupu loterijního okénka Šťastných deset.

Divák sleduje zážitky dítěte, které se chce protancovat k vysněné identitě, „dělat umění“ a je nuceno poddat se baletní estetice, zkrotit tělo, uvědomit si vlastní nedostatečnost. Stává se objektem, tančícím hladovým tělem, ztrácí se sebou kontakt. Dochází ke střetu individuality se striktními normami dokonalosti. Tyto motivy jsou obaleny ironií a nadhledem, jako by byly s úsměvem odhaleny zapudrované modřiny. Jakmile však najdeme modřiny, s úlevou zjišťujeme, kde nás to vlastně bolí.

„Mě absolutně nezajímají nějaký tvoje názory, mě zajímá jenom, jak máš vytočený nohy.“

MetaBaletky odhalují témata identity, strachu a úzkosti, práva na kritiku a sebevyjádření, touhu promluvit, tvořit, ne pouze interpretovat. Komunikace s dětstvím je vodítkem ke komunikaci se sebou samým.

Inscenace reflektuje prostředí utvářející mladého člověka. Autorka zde podává kritickou výpověď kritiky, za niž je kritizována. V závěru inscenace dochází k řešení v podobě fightu s vlastním strachem. Posílena spojenectvím s filozofkou Alicí Koubovou a povzbuzením svého dětského já „metabaletka“ na konci neumírá, ale bojuje.


  • SPITFIRE COMPANY & MIŘENKA ČECHOVÁ metaBALETKY
  • Koncept, performance, text: Miřenka Čechová
  • Produkce: Bezhlaví, z.s. / Spitfire Company
  • Hudba: Martin Tvrdý
  • Hudba live: Mary C
  • Kamera a režie filmové části: Tereza Vejvodová
  • Střih filmové části: Simona Donovalová
  • Zvuk: Martin Tvrdý, Šimon Hermann
  • Light design: Martin Špetlík
  • Dramaturgie divadelní části: Martina Kinská
  • Režijní spolupráce divadelní části: Janka Ryšánek Schmiedtová
  • Kostýmy a make-up: Natálie Hostačná
  • Animace koncepce a realizace: Linda Arbanová
  • Fotografie: Ondřej Košík
  • Scénografie a výprava: Petr Boháč a Honza Tomšů
  • Kamera a live stream: Lukáš Kurkin & LK production
  • Režie live stream: Aneta Fodorová
  • Účinkují: Miřenka Čechová, Simona Rozložníková, Alice Koubová, Alžběta Hrušková, Mary C koncept

Premiéra 3. až 6. května 2021, psáno z premiéry 6. května 2021, live stream z Paláce Akropolis v Praze.

FOTO: Ondřej Košík