Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Malé každodenní sebevraždy – Divábáze
Zpět na výpis článků

Malé každodenní sebevraždy

 

Poslední premiéru sezony 2012 / 2013 uvedlo olomoucké Divadlo Tramtarie v květnu. Umělci si vzali nelehké sousto – hru Jedlíci čokolády Davida Drábka. Novou inscenací režiséra Konráda Popela vzdali hold dramatikovi, o jehož legendárním olomouckém studiu Hořící žirafy se dodnes mluví. Za výsledek se nemusí stydět ani Divadlo Tramtarie, ani David Drábek sám.

Černo-hořká komedie vypráví o nás všech – o looserech, kteří mají většinu života pocit, že se nic zajímavého neděje, že jsou osamělí, že je nic dobrého nečeká. V případě Jedlíků čokolády jsou určitým způsobem ztracené všechny postavy v čele se třemi sestrami. Jedna je tak tlustá, že tráví svůj život v posteli, druhá se bojí vycházet z bytu a třetí o ně otrocky pečuje. Kromě nich je tu jeden charitativní pracovník, jeden milovník psů a jeden notorický sebevrah. Na všechny pak dohlíží Buddha. Tyto postavy zažívají nejrůznější dobrodružství, seznamují se, stávají se z nich páry nebo se rozcházejí. Prostě typická ,,drábkovská komedie“ plná zoufalců, podivných figurek a odkazů na populární kulturu.

Relativně nejnormálnější postavou je Helena v podání Dáši Rybářové. Mladá žena, která se stará o své dvě nemožné sestry a touží po lásce. Tu také nakonec potká, i když možná jinou, než si představovala. Rybářová hraje příjemně civilně, její Helena dělá dojem běžné ženy, se kterou se můžeme setkat každý den. Hostující Ivana Plíhalová v roli Rózy podává svůj standardní výkon, který neurazí ani nenadchne. Její postava má vtipné repliky, možná proto na sebe strhává pozornost, kterou by si v případě Jedlíků čokolády zasloužili spíše jiní. Trojici hereček doplňuje Petra Konvičková jako Valerie. Její kouzelná naivita vyvolává nevěřícné vrtění hlavou a úsměv na tváři. Úsměv se změní v nekontrolovatelný smích s příchodem Ludvíka v podání Marka Zahradníčka. Herec vyvádí bláznivé pohybové kousky a i jeho repliky jsou velmi povedené. („Netancuji často nahý na tramvajové zastávce.“ „Napil jsem se z bidetu! Ale proč?!“) Jeho role je patrně nejnáročnější jak fyzicky, tak výrazově. Majestátně znuděný je Buddha v podání blahosklonné Jany Posníkové. Miroslav Černý a Matěj Mužík v rolích Jana a Samuela už jen doplňují soubor figurek a nejsou příliš výrazní.

Scéna Jaroslava Čermáka je – jako vždy v případě Divadla Tramtarie – velmi jednoduchá. Tvoří ji v podstatě jen postel a jakési zlaté „hnízdo“, ve kterém se rozvaluje Buddha. Významné a zajímavé jsou rekvizity – například sádrový pes Pan Majer, černý kus látky alias mrtvý krtek nebo všudypřítomné třpytky. Originálním nápadem jsou pak popruhy přilepené na okraje jeviště – v případě potřeby vypadají jako psí vodítka. Nesmí samozřejmě chybět čokoláda, ať už v podobě tyčinek, které Róza schovává pod postelí, nebo sladkého dortu. Tramtarie dodržuje svou tradici scény, která je nenáročná, ale plná originálních nápadů – za všechny může být jmenována postel, která se v průběhu děje promění v auto. Herci ostatně často propojují jeviště s hledištěm, oslovují diváky, procházejí se mezi nimi, Valerie dokonce při hledání člověka, kterého by mohla zachránit, vleze doslova mezi sedadla a plazí se mezi diváky s elegancí pavouka.

Pro kostýmy (rovněž Jaroslav Čermák) taktéž platí heslo „čím jednodušší, tím lepší“. Brusle a těhotenské šaty Heleny působí zcela přirozeně a doplňují civilní výkon herečky. To samé platí pro Valerii, jejíž dětská zástěrka jen podtrhuje její naivitu mládí a idealistický náhled na svět. Výraznější kostým má ještě Buddha; je celý ve zlatém a zlatě natřenou má i tvář. Soubor kostýmů doplňuje ještě růžový oblek Supermana a zcela civilní oblečení ostatních postav.

Divadlo Tramtarie je třeba ocenit za dva faktory, které provázejí každé místní představení. Tím prvním je pravá divadelní tma a herci, kteří se v ní výborně orientují a druhým je výběr hudby, který působí až halucinogenním dojmem. Ať už je to hudba Martina Peřiny v Jedlících čokolády, Terezy Koláčkové v Janě Eyrové nebo Ondřeje Biravského v Nikitě, vždy se k inscenaci stoprocentně hodí, je úderná, rytmická a přitom nesmírně něžná. To samé se dá říci i o režii Konráda Popela; Jedlíci čokolády jsou jeho pátou tramtarijní premiérou.

Divadlo Tramtarie ukončilo svou devátou sezonu se ctí. Jedlíci čokolády byli uvedeni dvakrát a jistě si získají diváky i v jubilejní desáté sezoně 2013/2014. „Veselými komediemi jsme chtěli naučit lidi chodit do divadla. Během několika posledních let jsme se propracovali i k vážnějším věcem, ze kterých máme velmi dobrý pocit,“ říká ředitelka divadla Petra Němečková. Má pravdu. Jedlíci čokolády totiž nejsou ani tak komedií, jako hrou ze života. Vypráví o starostech a radostech nás všech, o malých sebevraždách, které na sobě i na jiných pácháme každý den, o běžné lidské existenci, plné problémů i nadějí. Je to inscenace hořkosladká jako ta nejlepší švýcarská čokoláda.

 

Divadlo Tramtarie – David Drábek: Jedlíci čokolády. Režie: Konrád Popel. Dramaturgie: Lenka Jorníčková. Scéna a kostýmy: Jaroslav Čermák. Hudba: Martin Peřina. Světla: Aleš Hejral.

 

Premiéra 11. 5. 2013, psáno z reprízy 29. 5. 2013

Autor fotografií: Markéta Rosendorfová