Zpět na výpis článků

LETNÍ SHAKESPEAROVSKÉ SLAVNOSTI PRAHA 2018: „Dobrý konec“ jako pomsta všem sladkým koncům

Na letošních Shakespearovských slavnostech se vyskytla jako novinka jedna ze dvou Shakespearových tzv. melancholických komedií. Něco za něco v režii Jana Klaty (recenze zde) „obšťastňuje“ diváky na Palmovce již po několik měsíců a na Pražském hradě před Míčovnou Jan Antonín Pitínský podstrčil svátečnímu divákovi svou inscenaci Dobrý konec všechno spraví v překladu Martina Hilského. A tak se Praha zvesela nese v duchu satiry, ironie a skepticismu místo letního poklidu a radovánek. A není to na škodu, je třeba omrknout i Shakespearovu odvrácenou tvář.

Vedle toho, že se diváci trousili na představení i deset minut po jeho začátku, mě udivila i scénografie Jana Štěpánka, která evokovala jakýsi kongresový sál, který mi k této Shakespearově „komedii“ moc neseděl. Ale za jeho zdmi se několikrát během inscenace za posuvnými dveřmi objevila zlatavá kabaretní rajská zahrada a tento gag mi k celému kusu přišel vlastně posléze dosti vtipný. Co už mě tak neudivilo, byly přebujelé extravagantní kostýmy Jany Prekové ve výrazných barvách, na něž jsem v Pitínského inscenacích vcelku zvyklá. Hudba Vladimíra Franze ničím nepřekvapila. Zpočátku se zdálo jako by usilovala o další roli v soukolí dramatu, posléze však tato ambice poněkud utichla a zvuková stopa se stala jen ilustrátorem dramatických situací za pomoci chorálů, varhan a typické franzovské kakofonie.

Ústřední postavou se jeví Helena, dcera slavného lékaře, ovšem z nižších společenských kruhů,  která dík umu svého otce vyléčí churavého krále. Jako odměnu si Helena vyprosí šlechtice Bertrama, kterému je však tento svazek nerovných poměrů proti mysli a uteče před ním do války. Klasickým postelovým trikem, jenž známe i z „komedie“ Něco za něco se Heleně povede Bertrama oblafnout a „získat“ tak jeho lásku. Ovšem není nic hořčejšího než dobrý konec, z něhož je vám nevolno. Jak píše Martin Hilský v doslovu ke svému překladu: „Její konec může být dobrý právě proto, že nic nespraví.“ Aby Pitínský výsměch tomuto happyendu dal vskutku okatě najevo, odvádí si Helena Bertrama jako vyhandlovanou trofej do záře neonového slunce.

Uvidíme, jak si tento přírůstek do playlistu Shakespearovských slavností povede. Aktuální narážky postavy kecala a pomlouvače Parola k tématu pravdy a chorobného lhaní přímo vybízejí ke komentáři naší politické scény a v hledišti vyvolávaly nejpobavenější reakce. Snad se rozverné a expresivní herectví hlavních protagonistů neznelíbí v horkých letních dnech divákovi natolik, aby mu nedal šanci dojít k nekonvenčnímu ironickému konci.


  • LETNÍ SHAKESPEAROVSKÉ SLAVNOSTI PRAHA Dobrý konec všechno spraví
  • Překlad: Martin Hilský
  • Režie: Jan Antonín Pitínský
  • Scéna: Jan Štěpánek
  • Kostýmy: Jana Preková
  • Hudba: Vladimír Franz
  • Dramaturgická spolupráce: Petr Osolsobě
  • Asistentka režie: Magdalena Lázňovská
  • Hrají: Anna Fialová, Martin Siničák, Marie Durnová, Ondřej Pavelka, Martin Dejdar / Oldřich Vízner, David Janošek, Anna Stropnická, Martin Matejka, Pavel Tesař, Jan Vlasák, David Novotný, Kateřina Holánová, Magdalena Lážnovská, Jan Lepšík

Premiéra 26. června 2018 v rámci Letních Shakespearovských slavností 2018, psáno z reprízy 30. června 2018.

FOTO: Viktor Kronbauer

 

Poslední články autora