Zpět na výpis článků

ENCOUNTER/SETKÁNÍ 2019: Opravdu za vše může Faidra?

Během prvního dne, úterý 2.dubna, se na festivalu ENCOUNTER/SETKÁNÍ odehrálo ve Studiu Marta představení Faidřina láska (Phaedra´s Love) od tamní JAMU. Předlohou inscenace je stejnojmenné drama britské autorky Sarah Kane, představitelky coolness dramatiky vyznačující se dosti drsnými prostředky, které mají diváka šokovat a zhrozit. A čím se dílo podobá hrám od Senecy nebo Racina, které názvem evokuje? Jednoznačně hlavní postavou, motivy a tématem. Ovšem jinak se zde předkládá otázka: Nebylo vše jinak?

Co jako první na inscenaci zaujme, je scénografie Michala Horáčka. V pozadí se nalézají schody, na které navazuje molo. Celá sestava je popsaná nápisy, jako jsou například post-coitus nebo Hippo is the Bastard., které jsou rozpoznatelnými indiciemi k tomu, co se bude dít. Konstrukci scény je uzpůsobené i hlediště, jelikož není situováno jako tradičně jen naproti ní, ale i po jejích bocích. V náznaku a jednoduchosti se nesou i kostýmy, které mají společnou barvu – černá, stříbrná a zlatá, ale zároveň se v některých situacích aktéři odlišují od ostatních svým atributem, například král Théseus má plášť.

V režii Alexandry Bolfové a dramaturgii Martina Hodoně nabývá (anti)hrdinka Faidra schizofrenních rozměrů stejně jako Hippolytos, jelikož je nehrají pouze dva herci, ale dva až čtyři. Jejich dialogy se stále opakují stejně jako situace, někdy se dokonce překrývají, což vyvolává na scéně chaos, ale také zdárně vytváří náhled do jejich emocí. Zároveň díky tomu dochází k relativizaci Hippolytovy oběti a Faidřiny viny, na čemž se ale podílí i text předlohy. Hippolytos zde totiž figuruje jako drzý a sexem se ukájející fracek, který nešetří vulgaritami a naturalistickými výpověďmi ze svého intimního života. Naopak Faidra se na vnějšek vyjadřuje slušně, ale její vědomí ztvárněné na jevišti dalšími třemi herečkami disponuje drsnými a sprostými výrazy, čímž se poukazuje na její nelehký úděl nevlastní matky. Ovšem část představení přechází z tragédie do kabaretní polohy díky vystoupení dvou šašků – ženy a muže, kteří si připravují čísla plná skečů a gagů na oslavu Hippolytových narozenin, ovšem právě i ty se nesou v sexuálním podtextu, jenž chvílemi hraničí s násilím. Zároveň jsou zrcadlem konfliktu mezi Faidrou a Hippolytem, neboť zde cit trápí muže, zatímco žena ho nevybíravě odmítá.

Celkově Faidřina láska působí jako sonda nejen do nitra antických postav, ale současné konzumní společnosti, kde se sex servíruje běžně na veřejnosti, a to i díky sociálním sítím a médiím. Právě jich se využívá i během představení, a to konkrétně videa, které se natáčí teď a tady, tudíž i publikum se stává součástí dění.


  • JAMUFaidřina láska
  • Autorka: Sarah Kane
  • Režie: Alexandra Bolfová
  • Dramaturgie: Martin Hodoň
  • Scénografie a kostýmy: Michal Horáček
  • Pohybová spolupráce: Ondřej Jiráček
  • Light design: Jonáš Garaj
  • Světla: Dalibor Chvátal
  • Zvuk: Vojta Fišera
  • Stavba: Johanka Nováková
  • Produkce: Pavel Uhřík
  • Účinkují: David Bosh, Matyáš Darnady, Dana Jaceková, Aneta Klimešová, Ondřej Kolín, Michal Kraus, Vít Malecha, Viktória Pejková, Simona Rejdová

Premiéra 6. února 2019, psáno z uvedení dne 2. dubna 2019 v rámci festivalu Encounter/Setkání.

FOTO: Aneta Jindrová