Zpět na výpis článků

Druhé Setkání/Stretnutie 2019: Jako jedna velká pohádka

Druhý den – v úterý 14. května – začal česko-slovenský divadelní festival Setkání/Stretnutie doslova pohádkově. Jako první se na programu scény objevil Vinnetou od Divadla Polárka v Brně, který, jak už to tak u tohoto žánru bývá, nebyl určen pouze malým divákům. Poté se zábavy dočkali i ti větší – dospělí, kterým Divadlo pod Palmovkou poskytlo návod na partnerské peripetie v podobě inscenace Jak sbalit ženu 2.0. Večer se pak nesl již ve vážnějším duchu, Východočeské divadlo Pardubice den zakončilo psychicky náročným představením Kalibův zločin.

Jdeš s námi na Západ?

Inscenace Vinnetou je adaptací stejnojmenného románu spisovatele Karla Maye, kterou režisér Jiří Jelínek uzpůsobil hlavně mladšímu publiku. Jedná se o atraktivní podívanou (nejen pro malé), protože se zde kombinuje stínohra, loutkové a hudební divadlo a promítání, což díky organickému spojení dobře funguje a vytváří pestrou koláž ze světa indiánů. V pohádce se vyzdvihuje především motiv přátelství, a to hlavně mezi Vinnetuem (Jaroslav Tomáš) a Old Shatterhandem (David Smečka), které je obranným štítem proti zlu v podobě Sanderse (Kateřina Veselá), jenž se snaží indiány a bílé tváře mezi sebou poštvat.

Chceš uspět na prvním rande?

Každý se může dostat do situace, kdy si neví rady, jak uspět ve vztazích a najít si pro sebe „ideálního“ partnera. Pro takové napsal Tomáš Baránek návod s názvemJak sbalit ženu 2.0., který herec Tomáš Dianiška zdramatizoval s pomocí Ladislava Stýbla a vytvořili společně stejnojmennou inscenaci. Ta se svou formou podobá kurzu, kde coach Filip (Tomáš Dianiška) radí neschopnému Kamilovi (Jakub Albrecht) a zmatené Evě (Tereza Dočkalová), jak se navzájem „sbalit“, nutno podotknout, že součástí jsou i samotní diváci, se kterými hojně aktéři komunikují. Po herecké stránce se jedná o kvalitně provedené představení plné skečů a komických situací, v nichž záměrné přehrávání svým způsobem i příručku paroduje, ale kvůli záhy dosti předvídatelným situacím postupně ztrácí na svém účinku a hraničí s podbízivým humorem a trapností.

Kam tě dožene zlá tchyně?

Inscenace Kalibův zločin, vycházející z dramatizace románu Karla Raise, nás přenáší do prostředí podkrkonošské vesnice 19. století. Již od začátku cítíme postupné gradování příběhu k tragickému konci. Neustálé psychické týrání dobrého prostého muže Vojtěcha Kaliby jeho vlastní manželkou a její matkou vytváří pocit neklidu z až nelidského chování, které, ač odehrávající se více než 100 let zpátky, nemusí být ani dnes neobvyklé. Celou atmosféru podstatně podtrhují folklórní prvky, zejména bych zdůraznila přítomnost lidových písní, které pro divadlo zhudebnil Jiří Pavlica – část vesničanů zde plní téměř až funkci chóru. Dalším prvkem je i přítomnost tzv. perucht, masopustních masek, které se zde stávají symbolem Kalibovy zkázy, jeho cesty k šílenství.


Napsaly Petra KupcováAnežka Malčíková

FOTO: archiv Divadla Polárka, Divadla pod Palmovkou