Zpět na výpis článků

Divadelní Flora letos oslaví 23. narozeniny s Ingmarem Bergmanem!

Každý květen v Olomouci rozkvete nevídaná podívaná, ovšem ne na Výstavišti Flora, nýbrž na olomouckých divadelních scénách. Ve dnech od 15. do 26. května nabídne dnes již jedna z největších středoevropských přehlídek Divadelní Flora okolo 90 akcí – vedle oceňovaných divadelních inscenací také spoustu hudebních produkcí, filmů, besed, workshopů či seminářů. Pořadatelé pro letošní Floru zvolili motto Šepoty a výkřiky/Schreie und Flüstern inspirované stejnojmenným filmem Ingmara Bergmana. Výběr z jeho filmů bude k vidění i během festivalu, a dokonce i na jevišti zahlédneme něco z jeho existencialismu.

V posledních letech se festival mohl chlubit významnými hereckými tvářemi, jež Floře propůjčily své charisma. Po dvou mužích – Stanislavu Majerovi a Miloslavu Königovi – se letos Olomouc ozdobí ženou – Lucií Trmíkovou. Ta se objeví nejen na plakátech, ale i ve festivalovém videospotu. Ovšem během festivalu se s ní diváci setkají hned několikrát, a sice v inscenacích spolku Jedl Pustina, Reynek a Soukromé rozhovory. Není ovšem vyloučeno, že ji potkáme i ve festivalovém stanu na parkánu Jezuitského konviktu, kde se již tradičně budou odehrávat doprovodné akce různorodého typu – od koncertů přes debaty s inscenátory a dětská odpolední představení až po večerní afterparty.

Již třetím rokem bude součástí festivalu i edukativní česko-slovenský program zvaný FloraLab. Ten je určen vysokoškolským studentům divadelních oborů z Prahy, Olomouce, Brna a Bratislavy a jeho cílem je poskytnout jim platformu k setkávání se a propojování akademického, kritického a tvůrčího odvětví tohoto zdánlivě neslučitelného světa, a pomáhat tak stírat tyto absurdní hranice.

Dramaturgický tým festivalu od letošního ročníku posílil své řady o dvě nové členky. Na performativní sekci se podílí Jitka Pavlišová z olomoucké Katedry filmových a divadelních studií. Společně s vedoucím sekce Janem Žůrkem letos zaměřili svou pozornost na oblast mimo Evropu, a diváci tak budou mít možnost zhlédnout to nejlepší ze současného korejského performativního umění.

Absolventka téže katedry Dominika Široká, která svá studia ovšem dokončila na prestižní Ludwig-Maximilians-Universität v Mnichově, posílila zase činoherní sekci. To díky ní Flora ví, co nejlepšího z německy mluvících zemí do Olomouce přivézt. Divadelní Flora se tak stane jedinečným festivalem právě účastí prestižních souborů německojazyčné provenience. Mimo jiné se do Olomouce navrátí herec Franz Pätzold, jehož jsme mohli v předminulém roce vidět v inscenaci Balkan macht frei (recenze zde) známého divadelního buřiče Olivera Frljiće. Letos však Floru pro změnu ozvláštní autorským kusem, jenž byl vytvořen festivalu přímo na míru a jehož název je totožný s letošním mottem. Závěrečným klenotem programu bude bezesporu unikátní zpracování zcela zásadní prózy nositele Nobelovy ceny Güntera Grasse z roku 1959 poválečného německého románu Plechový bubínek v podání legendárního Berliner Ensemble, kde se režie ujal jeho umělecký šéf Oliver Reese.

České divadlo bude zastoupeno hned celou řadou souborů. V programu naleznete letošní divadlo roku Divadlo pod Palmovkou s jejich Faustem, ale také Divadlo Na zábradlí či HaDivadlo, která jsou na Floře už jako doma. Flora také velmi ráda uvítá čerstvý vítr nastupující generace divadelníků pražské KALD DAMU, kteří doslova uchvátili kritickou obec svou inscenací Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018. A ani spolupořádající Divadlo na cucky nezůstane pozadu. Po loňském úspěchu s Hábovou inscenací Opletal se znovu opře do politického světa dramatizací bestselleru Erika Taberyho Opuštěná společnost v režii uměleckého šéfa zlínského divadla Patrika Lančariče.

Pokud se Vám to zdá málo, navštivte webové stránky festivalu. Především se však připravte od 15. května na pořádnou kulturní jízdu.


FOTO: Facebook Divadla na cucky, archiv Divadelní Flory

Poslední články autora

OST-RA-VAR 2018: Den čtvrtý

OST-RA-VAR 2018: Den třetí

Resuscitace Beatles