Na 19.ročníku GRAND Festivalu smíchu pořádaným Východočeským divadlem v Pardubicích se v neděli 27.ledna 2019 v off programu objevilo soukromé divadlo Komediograf se svou inscenací Zkurvení havlisti. Jak už sám název napovídá, jedná se o politicky orientovanou inscenaci z českého prostředí.
Komedii Zkurvení havlisti napsal Luboš Balák, jenž je nejen režisérem inscenace, ale společně s Monikou Tanečkovou také spoluzakladatelem divadla Komediograf. Za cíl si vzali vytvořit divadlo jednoho autora – Baláka, a jak i sám jeho název prozrazuje, rozhodli se soustředit pouze na komediální žánr. Zkurvení havlisti patří mezi nedávné novinky této scény, jelikož jejich premiéra proběhla 28.října 2018. Jde o konverzační komedii, v níž figurují tři postavy – Bořek (Miroslav Hanuš), Hubert (Dalibor Gondík) a Vladan (Tomáš Měcháček), kteří společně diskutují o sociálních, ekonomických, kulturních i osobních, ale především politických problémech v průběhu relaxování v sauně. Se zvyšující se teplotou v prostoru ale i pulsem každého z nich jejich polemizování postupně graduje.
Celé představení se nese v úsporném stylu, jelikož se odehrává na téměř prázdném prostoru, kde se nalézají pouze tři saunové lavičky umístěné nad sebou. A ani se světlem či zvukem se zde nepracuje, vše závisí na herecké akci, která má zaplnit „hmotnou prázdnotu“. Asi nikoho vzhledem k situovanému místu nepřekvapí, že herci jsou téměř nazí, mají na sobě pouze ručníky ovázané kolem pasu. Možná jde i o metaforu, že postavy se skrze své myšlenky a názory divákům odhalují a ukazují ve své přirozenosti bez jakýkoliv společenských přetvářek.
Každá postava zde představuje určitý typ člověka: Hubert je neutišitelný cholerik, Bořek rezignovaný demagog a Vladan prosťáček bez vlastního názoru, ovšem i přes své odlišnosti se navzájem doplňují. Tato charakterová koláž vydařeně ukazuje, jak jsou lidé náchylní k tomu si stěžovat, než aby skutečně žili, což si ale neradi přiznávají. V podání herecké trojice Hanuš, Gondík a Měcháček nelze nenabýt dojmu, že tito tři (anti)hrdinové jim byli Balákem napsáni doslova na tělo – jednak každému z nich jeho role sedí, ale zároveň se kolegiálně doplňují a jsou zkrátka sehraní. Ovšem dominantní pozici má Miroslav Hanuš coby král všech demagogů, který nalézá zásadního viníka ve Václavu Havlovi. Ke stejnému názoru se snaží přesvědčit právě i Huberta a Vladana, již mu ve všem ochotně přitakávají. Hanuš výrazně pracuje se svou mimikou a velkolepými gesty, jimiž se odkazuje k velkým vůdcům historie např. k Juliu Caesarovi. Své názory publiku a dvěma dalším aktérům tlumočí značně vulgárním a děsivým způsobem, díky čemuž Zkurvení havlisti působí dosti skutečně. Právě tato konfrontace s realitou může diváka mást a přivést k otázce, zda se ocitl v divadle, nebo jestli si nespletl dveře a nevstoupil do nějaké hospody.
Většinou když se nějaké divadlo rozhodne specializovat na komedii, vyvolá to obavy, že půjde o komerční představení s jednoduchým humorem bez hlubší myšlenky. Ovšem v případě Komediografu a Zkurvených havlistů tomu tak není. Naopak jde o typ komedie zpracovávající bez ústupků běžné debaty, které se dnes vedou ohledně politiky a podobných problémů. Balák se skrze svou hru nikomu nesnaží zavděčit, ale podat reálný obraz naší české společnosti, jež je v některých věcech velice svérázná. Kvalitu této komedie přináší herci, jimž se skutečně skrze jejich akci daří zaplnit téměř prázdný prostor, což dokazuje fakt, že divadlo není ani tak o materiálním zázemí, jako o jeho tvůrcích a aktérech.
- KOMEDIOGRAF – Zkurvení havlisti
- Režie: Luboš Balák.
- Hrají: Miroslav Hanuš, Dalibor Gondík, Tomáš Měcháček
Premiéra 28. října 2018, recenze psána z uvedení 29. ledna 2019 v rámci GRAND Festivalu smíchu Pardubice.
FOTO: Irena Vodáková