Zpět na výpis článků

Zombie v Československu

Profil režiséra a současného dramatika Tomáše Dianišky na festivalu Divadelní svět Brno zakončila kontroverzi vyvolávající inscenace Mlčení bobříků. Režisér Jan Frič ve vzájemné symbióze s Tomášem Dianiškou namíchal divákům hořkobolný koktejl o ponurých 50. letech, které jsou charakteristické obludně monstrózními a nesmyslnými politickými procesy, přičemž vychází z reálné historické události. Tehdejší výtvarnici Marii Uchytilovou inspiroval příběh dospívající mladé dívky Bedřišky Synkové, která v 50. letech tajně vedla skautský oddíl a za svůj přečin byla odsouzena k deseti letům vězení. Uchytilová podle její fotografie vytvořila vítězný návrh jednokorunové mince, kterou totalitní režim pyšně distribuoval až do svého zániku a ještě několik let poté, do roku 1993.

Jevištní tvar pracuje exponovaně se současnou popkulturou na půdorysu béčkového hororu, který místy hraničí až s parodií. Zvolená forma umocňuje absurditu politických procesů. Postava Bedřišky Synkové je krvelačné monstrum, které ze svých svěřenců vysává ty pravé ideály a hodnoty tehdejšího socialistického zřízení a podsouvá jim zvrhlé imperialistické ideologie založené na vykořisťování obyčejných lidí. Agent StB je zase převtělením Freddyho Kruegera alias fiktivní filmové postavy hororové série Noční můry v Elm Street, který se ve skautském táboře zjeví jako přízrak. Samozřejmě nechybí ani zombie apokalypsa aneb tiché následování i sledování páchaného bezpráví, koupelnová scéna z kultovního filmu Psycho Alfréda Hitchcocka nebo slavná scéna z Vymítání ďábla, při které je místo krucifixu přirozeně použita pozlacená busta tehdejšího prezidenta Klementa Gottwalda.

Režie Jana Friče pracuje metodou asociativního řazení divadelních obrazů. Čtveřice herců (Tereza Dočkalová, Anežka Kubátová, Jan Hušek, Tomáš Dianiška) své postavy formuje prostřednictvím bestiální nadsázky a kousavé ironie. V expresivně stylizovaném hereckém projevu zachází až do krajnosti, přičemž Fričův přesný cit pro pointu nastavuje hercům mantinely divácké únosnosti. Situace vyhnané ad absurdum ukazují v plné síle pokřivenou realitu tehdejší doby.

Po uvedení čelila inscenace mediálnímu tlaku a byla napadena s tím, že skutečné historické reálie naprosto nevhodně dezinterpretuje. Z mého pohledu je komunikační nedorozumění jednoznačně způsobené nepochopením použitých výrazových prostředků, přičemž právě díky nim vyznívá poselství inscenace o to tíživěji. Pod salvami smíchu se skrývá narůstající zhnusení z toho, jakým způsobem bylo zacházeno s pojmy, jako je smysl pro spravedlnost, morální integrita, pravda nebo čest. Závěrečný divadelní obraz divákům zprostředkuje televizní obrazovka, na které se objeví krvavý nápis „to be continued“ snad jako výstražné memento s přihlédnutím k současné politické situaci, jako připomínka režimu, který podvratně manipuloval se svobodou slova, jakou upomínka tichého vzdoru.


  • DIVADLO POD PALMOVKOUMlčení bobříků
  • Autor: Tomáš Dianiška
  • Režie: Jan Frič
  • Výprava: Lenka Odvárková
  • Hudba: F. X. Kalba
  • Dramaturgická spolupráce: Ladislav Stýblo
  • Účinkují: Tereza Dočkalová, Barbora Kubátová/Anežka Kubátová, Tomáš Dianiška, Jan Hušek

Premiéra 12. února 2016, psáno z uvedení 26. května 2019 v rámci festivalu Divadelní svět Brno.

FOTO: archiv Divadla pod Palmovkou

Poslední články autora

Od ideálního bláznovství k realitě

EU. Vyprázdněný pojem, nebo…?

Zapni pračku, cestuj časem!