Zpět na výpis článků

Zamotaný milostný pětiúhelník

Moravské divadlo Olomouc uvedlo 27. 1. 2017 premiéru jednoaktové konverzační komedie Woodyho Allena, která úspěšně naplnila očekávání většiny diváků. Jedná se o jednu z méně známých a tak trochu pozapomenutých Allenových komedií; v Moravském divadle to bylo teprve druhé české uvedení.

Hlavní zápletka se točí kolem milostných vztahů všech pěti protagonistů a později se víc a víc zamotává, až se v ní ztrácí nejen diváci, ale i samotní aktéři. Zároveň poukazuje na falešný přátelský vztah mezi Phyllis (Ivana Plíhalova) a Carol (Vladimíra Včelná), která měla poměr s jejím manželem Samem (Jaroslav Krejčí). Všechny postavy mají odlišný charakter a dramatické situace řeší různými způsoby, což je důvod, proč se děj místy uchyluje k absurditě. Musíme uznat, že z aférky mezi Casanovou prožívajícím krizi středního věku nejprve s kamarádkou své ženy a později s psychicky nevyrovnanou sedmnáctkou Julií (Daniela Klevetová Krahulcová) nepřinese nic dobrého, zvlášť když se do celé aféry připlete Carolyn manžel Howard (Petr Kubes) trpící maniodepresivní poruchou.

Herecky jsou tyto postavy interpretovány místy až příliš přehnaně, to ale divákům nevadí, naopak v nich vzbuzuje smích i těmi nejhloupějšími vtipy. Nejvíce tak působí právě Howard, který na vyhrocené situace reaguje svým vlastním způsobem, a dostává tak děj až ke grotesknosti a komičnosti. Opakem je psycholožka Phyllis, která se snaží na vše reagovat umírněně a s nadhledem, takže ze všech postav působí nejvyrovnaněji, přestože jí zrovna utekl manžel. Ostatní protagonisti zůstávají místy spíše v pozadí, což je způsobeno špatnou interpretací nebo vypadáváním herců z rolí. Mezi čtveřicí dospělých postav převažují protiklady: Sam je charakterově arogantní svůdce, naopak jeho kamarád Howard působí jako stydlivý nesmělý muž, který si nechá vše líbit. Stejně tak je to mezi Carolyn a Phyllis. Carolyn je falešná naivní sebestřední žena středního věku, která se snaží vypadat za každou cenu dobře, Phyllis je naopak příliš altruistická.

Inscenace je umístěna do prostor Divadla hudby, jelikož nevyžaduje velmi rozměrnou scénografii a účinkuje v ní pouze pět aktérů. Scéna je rozdělena na dva hrací plány: přední, který je stylizován jako typický newyorský obývací pokoj dvacátého století, a zadní, který slouží jako chodba a prostor pro příchody a odchody herců. Celý prostor plní funkci bytu jedné z protagonistek – Phyllis – a za celou dobu představení se vůbec nemění. Převažuje realističnost scény i pojetí kostýmů, které jsou dobově stylizovány a akcentují charakter postav: Carolyn je oblečená elegantně s výrazným make-upem, Phyllis naopak v domácím oblečení a neupravená, Sam a Julie v motorkářském oděvu a Howard ve staromódním saku. Vizuálně tedy kostýmy působí jednoduše, ale zároveň se k celkovému pojetí inscenace hodí.

Inscenace svůj účel konverzační komedie pro pobavení splňuje a výraznými komickými situacemi dokáže nenáročného diváka rozesmát a zaujmout. Navíc tematicky reaguje na aktuální problémy nejen manželských vztahů.


  • MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUCCentral Park West
  • Autor: Woody Allen
  • Překlad: Michael Žantovský
  • Režie: Roman Vencl, Michaela Doležalová
  • Scéna, kostýmy, výběr hudby: Roman Vencl, Michaela Doležalová
  • Inspice: Věra Šindlářová
  • Účinkují: Ivana Plíhalová, Vladimíra Včelná, Petr Kubes, Jaroslav Krejčí, Daniela Klevetová Krahulcová

Premiéra 27. ledna 2017, recenze psána z reprízy 19. října 2018.

FOTO: archiv Moravského divadla Olomouc

Poslední články autora

Divadelní Flora 2021: Mluvila bych o tom dřív, ale nikdo se neptal…

Dva aktéři, dvě města, jedna performance

Pepin, nebo Pepina?