Zpět na výpis článků

V Moravském divadle melou boží mlýny pomalu, ale spravedlivě

Moravské divadlo Olomouc uvedlo dne 11. května 2018 premiéru nové inscenace, inspirované románem Jana Vrby z roku 1919, Boží mlýny. Působivé drama v režii Romana Vencla doplněné písněmi Jarka Nohavici vypráví příběh o sedlácké rodině, kterou kvůli nečestnosti jednoho z členů potkává tragický osud, a tematizuje především spravedlnost, morálku a důvěru.

Inscenace je postavena na soudržné dramaturgické linii a silných hereckých výkonech, které jsou doplněny zpěvem a tancem. Hlavní postavou je sedlák Záhoř (Václav Bahník), který si vypůjčil peníze od starého Podestáta, částku ale nikdy nevrátil. Po smrti otce se snaží mladý Podestát (Jan Ťoupalík) jeho jméno očistit a Záhoře donutí k přísaze. Zbabělost však přiměje sedláka křivě přísahat před samotným Bohem, že peníze vrátil a Záhořova rodina tak za otcovu chybu tvrdě zaplatí. Nejzásadnější změnou oproti původní předloze je přesun děje z Domažlicka na Hanou, což otevřelo tvůrcům širší výtvarné obzory při zobrazování místního folkloru.

Strohé jeviště, evokující chudý život na vesnici, je tvořeno několika účelnými závěsnými plátny, která se mění podle denní doby a místa, kde se herci zrovna nacházejí. Zbytek scény zastává jednoduchý nábytek představující vybavení světnice či místní hospodu. Mnohem nápaditějším prvkem inscenace jsou kostýmy Lucie Halgašové, a to i přesto, že jim dominuje šedá barva. Každý herec je oblečen do šatů jiného střihu, spojuje je ale stejný materiál a zdobení. Zatímco ženské kostýmy jsou oživeny žlutými výšivkami, mužské se vyznačují doplňky zelenými.

Hlavním pilířem celé inscenace je již zmíněná herecká akce. Početný soubor znázorňující obyvatele hanácké vesnice v sobě skrývá neuvěřitelnou sílu a celistvost, která se projevuje zejména při pěveckých a tanečních výstupech. Lidové choreografie Evy Vajsové dodávají celému představení náboj a rytmus a uznání si zaslouží také jejich provedení, vezmeme-li v úvahu, že tanec není pro činoherní soubor prioritní disciplínou. Mezi ženskými protagonistkami zazářila jednoznačně Vendula Nováková, která roli Nany, dívky provdané do rodiny Záhořů, ztvárnila s neskutečnou vervou, energií, ale také s citem a odevzdáním. V mužských rolích vynikl bezpochyby Václav Bahník ,coby sedlák Záhoř nebo Lukáš Červenka jako jeho starší syn. Pro větší autenticitu byly veškeré repliky obohaceny silným hanáckým nářečím, což se ukázalo jako nepatrná slabina. Zatímco někteří herci se s akcentem sžili bez problémů, jiným bylo spíše na obtíž a v mnoha situacích působilo nepřirozeně, ba dokonce rušivě.

Boží mlýny jsou inscenací, která dokáže svým nadčasovým motivem a stále aktuální problematikou oslovit širokou škálu publika. Za pohádkovým soubojem dobra a zla se totiž skrývá mravní rozkol, ztráta důvěry, boj o čest, ale také obrovské hrdinství a smíření s osudem, jež provází nejen postavy na jevišti. Silný emotivní prožitek, který v nás představení zanechá z něj dělá bezesporu jednu z nejlepších inscenací, kterou můžeme v Moravském divadle Olomouc vidět.


  • MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUCBoží mlýny
  • Předloha: Jan Vrba
  • Dramatizace a režie: Roman Vencl
  • Scéna: Miroslav Král
  • Kostýmy: Lucie Halgašová
  • Choreografie: Eva Vajsová
  • Pohybová spolupráce: Daniel Bodlák
  • Hudební nastudování: Filip Tailor
  • Dramaturgie: Miroslav Ondra
  • Písně: Jarek Nohavica
  • Hrají: Václav Bahník, Lukáš Červenka, Tomáš Krejčí, Jaroslav Krejčí, Naděžda Chroboková-Tomicová, Vendula Nováková, Jan Ťoupalík, Natálie Tichánková, Daniela Krahulcová, Josef Bartoň, Michal Przebinda, Ivana Plíhalová, Vlasta Hartlová, Vladimíra Včelná, Petr Kubes, Marek Pešl, Petr Vaněk, Dominika Hrazdílková, Patricie Janečková

Recenze psána z premiéry 11. května 2018.

FOTO: archiv Moravského divadla Olomouc

Poslední články autora

QUEEN: Baletní představení, nebo rockový koncert?

Obraz v Aréně