Zpět na výpis článků

QUEEN: Baletní představení, nebo rockový koncert?

Baletní soubor Moravského divadla Olomouc uvedl v dubnu předloňského roku inscenaci vyprávějící příběh o frontmanovi slavné britské rockové skupiny – Freddiem Mercurym. Představení nese název QUEEN ‒ The show must go on! a šéf souboru Robert Balogh zde vsadil takřka na jistotu. Na libretu spolupracoval Freddieho osobní tajemník Peter Freestone, který pomohl Baloghovi odkrýt spoustu milníků Mercuryho života, a předloze tak přidal na autenticitě.

Taneční inscenaci tvoří Freddieho zásadní životní zlomy ‒ od narození, založení kapely Queen, milostných afér s ženami i s muži až po úpadek k drogové závislosti a smrt. Tematicky jsou k choreografiím zařazovány velmi známé melodie jako A kind of magic či Bohemian Rhapsody. Celé představení je vystavěno na obdivuhodném výkonu Lukáše Cenka, sólisty baletu, který ztvárnil roli zpěváka do nejmenších detailů a alternaci Iva Jambora zvládl na výbornou. Od procítěných duetů, kterým dominuje klasický tanec, svévolně přechází do rock’n’rollových pozic až k Mercuryho charakteristickým, často afektovaným pohybům v bocích a přehnané gestikulaci. Typické žluté sako a bílé kalhoty jeho výkon dokonale podtrhují.

Velkolepé rockové hity bohužel nejsou jen lákadlem pro širokou veřejnost, ale také velkou výzvou pro tanečníky orientované na klasický balet. A právě tato skutečnost se stala v několika choreografiích pro soubor osudovou. Je sice zřejmé, že cílem inscenace nebylo předvést nejpropracovanější taneční techniky, ale vytvořit show a vyjádřit poctu této hudební legendě, avšak na některé skladby členové souboru zkrátka nestačili. Nejen, že některým variacím chyběl náboj a synchronizace, celkový dojem rozbíjely rovněž nesourodé kostýmy, které byly mnohdy spolu s rekvizitami tanečníkům spíše na obtíž, což se odráželo v jejich tělesné koordinaci. Příkladem mohou být boty s podpatkem, paruky či hudební nástroje sloužící k věrnější interpretaci. Situaci nepřidává ani fakt, že z inscenace se postupně stává spíše volný sled známých hitů kapely Queen a dějová linie se víceméně vytrácí.

Nakonec přichází všemi očekávané finále a Lukáš Cenek coby Freddie bojuje s nemocí a loučí se s rodinou a blízkými. Do role smrti je obsazen britský tanečník tmavé pleti, Damani Campbell Williams, který může svými tanečními kvalitami Cenkovi zdatně konkurovat, a jejich společný duet je proto skvělým vyjádřením síly, emocí a harmonie. Když je však na jeviště přivezeno nemocniční lůžko a andělé v podání mužských členů souboru metaforizují zpěvákův odchod, dostává se scéna spíše do roviny tragikomické.

QUEEN  ‒ The show must go on! je inscenace, která bezesporu oživila repertoár Moravského divadla Olomouc a tanečníkům dala možnost vyzkoušet si podstatně jiné role, než na které jsou zvyklí. A přestože dramaturgie a kostýmy zastupovaly spíše nedostatky, diváci odměnili tento nevšední zážitek bouřlivými ovacemi.


  • MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC ‒ Queen ‒ The show must go on!
  • Libreto: Peter Freestone Robert Balogh
  • Choreografie a režie: Robert Balogh
  • Dramaturgie: Tomáš Lehotský
  • Scéna: Jan Dušek
  • Light design: Bohuslav Kraus
  • Kostýmy: Oldřich Vojta
  • Asistent kostýmního výtvarníka: Adam Kost
  • Asistent choreografie: Dana Krajevskaja Elena Iliina
  • Účinkují: Ivo Jambor, Lukáš Cenek, Ema Krajčírová, Sylva Pospíšilová, Peter Ondrka, Paul Oliver, Karolina Zarach, Dita Otevřelová, Yui Kyotani, Emily Smith, Natalia Polak, Elena Iliina, Michal Priessnitz, Damani Campbell Williams, Ján Kočík, Dmitrij Savakov, Benjamin Cook

Premiéra 15. dubna 2016, recenze psána z uvedení dne 6. března 2018.

FOTO: archiv Moravského divadla Olomouc

Poslední články autora

V Moravském divadle melou boží mlýny pomalu, ale spravedlivě

Obraz v Aréně