Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Shakespearova tragédie, u které se budete smát – Divábáze
Zpět na výpis článků

Shakespearova tragédie, u které se budete smát

Baletní soubor Moravského divadla Olomouc uvedl Shakespearovu tragédii Othello na hudbu gruzínského skladatele Alexeje Davidoviče Mačavarianiho. Šéf souboru Robert Balogh se z nejasných důvodů rozhodl pokračovat v uvádění shakespearovských látek až rok po celorepublikových i celosvětových oslavách 400. výročí smrti tohoto velkého dramatika.  Po Othellovi uvede soubor baletní verzi Zkrocení zlé ženy, která bude premiérována na začátku příští sezony, přičemž choreografem i režisérem obou titulů je právě Robert Balogh.

Balet začíná až v okamžiku, kdy se Othello vrací z vítězné bitvy, což dílu rozhodně prospělo, jinak se však po dramaturgické a režijní stránce jedná o práci nevyváženou. Chybělo zde viditelné rozhodnutí pro jednotné pojetí a výklad Shakespearova díla. Chvílemi šlo pozorovat snahy o hlubinnou sondu do niterných konfliktů jednotlivých charakterů, jindy se pozornost zaměřila na vnější spory a machinace, což s sebou přineslo zbytečně mnoho vedlejších postav. Divákům byl prezentován i benátský dvůr, kam byly zasazeny tance národů, jež pouze ubíraly prostor potřebný k vykreslení motivací ústředních postav.

Celý balet je postaven s důrazem na realistickou popisnost, která v tak stylizovaném žánru působila velmi nemístně a cizorodě. Povrchní lpění na bezvýznamných detailech a prvky zastaralého iluzivního inscenačního stylu se snoubily s vágní choreografií, která téměř znemožňovala jakýkoli příběh či emoci relevantním způsobem sdělovat. Samotné tvůrce podezírám z toho, že se pro inscenování Othella rozhodli hlavně kvůli přítomnosti Damaniho Williamse, tanečníka tmavé pleti, v souboru, což lze vysledovat i v zoufalé snaze učinit mouřenína z Iva Jambora, jenž se s Williamsem v roli Othella alternuje.

Robert Balog ani dramaturg Tomáš Lehotský zjevně nedokázali v hlubokém dramatu přečíst více než explicitní významy, kterých se navíc křečovitě drží. Othello je mouřenín a svou ženu uškrtí, Desdemona musí ztratit kapesníček, Jago je lstivý. Tento deskriptivní přístup vyvrcholil scénou, kdy Jago, natočen diagonálně od diváků, zachytil letící oštěp a zabodl si jej do boku, čímž byl Othellem definitivně probodnut. Scénografie se rovněž nevymykala iluzivní tradici v podobě dominující malované kulisové dekorace dvou proti sobě stojících domů. Kostýmy se nesly v historickém duchu, přičemž sám Othello se na konci baletu pohyboval v bílé bederní roušce, což dalo vyniknout jeho vypracovanému tělu.

Hudba, především svou dynamikou, nepodporovala dění na scéně, celou choreografii svými výraznými akcenty svazovala a v baletu tak téměř absentovala gradace. Na tom má svůj podíl samozřejmě i složka režijní a choreografická, jež byla přehnaně popisná a pracovala s neoklasickou taneční technikou, ale spíše než ucelenou pohybovou estetiku a formu stylizace pohybu jsme mohli vidět jeho znatelnou diferenciaci. V mnoha částech, nejčastěji při pas de deux, se sólisté museli kroutit ve variacích připomínajících spíše současný tanec, ale ve chvílích, kdy postavy prožívaly vnitřní boj, přišly na řadu skoky a pirouettes podléhající klasické baletní formě, která větší prožitek a výpověď tanečníků determinuje. Nejdominantnějšími částmi baletu jsou bezesporu duety Othella s Jagem, kterým byla věnována velká pozornost, ale jejich výsledný efekt působil kvůli zvedačkám a kroutivým pohybům homosexuálním dojmem.

I přesto však lze technický výkon sólistů, především Damaniho Campbella Williamse v roli Othella a Emily Smith představující Desdemonu, považovat za zdařilý. Právě Emily Smith dokázala díky své technické připravenosti zatančit sólové party i náročná pas de deux, která se skládala v největší míře ze složitých zvedaček, se samozřejmostí a až nadpozemskou lehkostí.

Robert Balogh zjevně nemá nad svou prací kritický nadhled a Othello dokazuje, že jeho tvůrčí, především pohybová, inspirace je vyčerpaná. Doufám, že Cena Thálie, jíž obdržela Yui Kyotani za balet Don Quijote, který v Olomouci nastudovala Hana Vláčilová, podnítí Roberta Balogha k větší otevřenosti vůči jiným choreografům, protože jen skrze jiné tvůrce a pedagogy se může úroveň repertoáru i technická vybavenost tanečníků zvyšovat.


  • MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUCOthello
  • Hudba: Alexej Davidovič Mačavariani
  • Libreto: Robert Balogh
  • Choreografie a režie: Robert Balogh
  • Asistenti choreografie: Dana Krajevskaja, Jelena Iliina
  • Dramaturgie: Tomáš Lehotský
  • Hudební nastudování: Petr Šumník
  • Dirigent: Petr Šumník Miloslav Oswald
  • Scéna: Eduard Přikryl
  • Kostýmy: Roman Šolc
  • Hráli: Damani Campbell Williams, Emily-Joy Smith, Paul Oliver, Antonín Blahuta, Dmitrij Savakov, Rachel Hickey, Kateřina Iranová, Vadim Tsepelev

Premiéry 7. a 8. dubna 2017 v Moravském divadle Olomouc, recenze psána z II. premiéry 8. dubna.

FOTO: archiv Moravského divadla Olomouc

Poslední články autora

NORMA 2019: Den druhý

4+4 dny v pohybu 2019: Koncentrovaná exhibice za rohem

4 + 4 dny v pohybu 2019: Drásavý příběh o znečištění