Zpět na výpis článků

Setkání/Stretnutie: Střetli jsme se naposled

Týden utekl jako voda a v sobotu nastal poslední den festivalu Setkání/Stretnutie, který byl zahájen představením pro děti ‒ Hmatuláci Bábkového divadla na Rázcestí s podtitulem Batolivá cesta dotykovo-rozprávkovou krajinou.Po příchodu do sálu se děti usadily na jevišti na obdélníkový prostor s polštářky. V každém rohu tohoto prostoru se nacházely bílé krabice, kde už stáli připraveni účinkující Ivana Kováčová a Martin Frank celí v bílém a s tykadly převlečeni za broučky. Během představení se pohybovali z místa na místo kolem prostoru s dětmi i mezi nimi, aby dosáhli interakce a spolupráce dětí. Nemluvili, dělali pouze roztomilé zvuky. V příběhu používali různé předměty a střídali způsoby hraní. Viděli jsme tedy práci s papírem, ze kterého dělali skládačky a hudební nástroje, s látkou nebo s bublinkovou fólií. Nechybělo ani stínové divadlo, kdy předváděli různá zvířátka. Největší nadšení vyvolal u dětí obrovský igelit, kterým herci vytvořili vodu a děti jím přikryli, takže se nacházely jakoby pod vodou. Pohádkovou atmosféru navodil i skvělý výběr hudby, zvuků a zeleno-červené nasvícení. Po představení si děti mohli jít hrát do hlediště, kde pro ně byly nachystány různé originální aktivity. Hmatuláci sklidili úspěch nejen u těch nejmenších diváků, ale také u dospělých.

Odpoledne proběhlo vyhlášení výsledků 4. ročníku Dramatické soutěže Aura-Pont a zároveň zakončení festivalových scénických čtení. Z 55 textů bylo vybráno 12 finalistů, z nichž pět dostalo cenu. Poté proběhlo scénické čtení žáky druhého ročníku herectví zlínské VOŠ umění vítězného textu Ondřeje Novotného Teritorium. Po scénickém čtení proběhl koncert Elišky Lajdové na schodech před MDZ s posezením a kávou.

Večer byl program zakončen inscenací Národního divadla Brno U Kočičí bažiny v hlavní roli s Terezou Groszmannovou. S podtitulem Irská Médea se opravdu velmi přibližuje Euripidově příběhu o zachovaní cti a vraždě vlastních dětí. Příběh se odehrává během jednoho dne na irském venkově u Kočičí bažiny, kdy se žení bývalý manžel Hester Swanové (Tereza Groszmannová) Carthage Kilbride (Tomáš David) s Karolínou Cassidyovou (Annette Nesvadbová). Jediné, co po Hester všichni chtějí, je, aby se odstěhovala a už se nikdy nevrátila zpátky ke Kočičí bažině. To je však pro Hester nepřípustné a bojuje o to, aby mohla zůstat a vrátit se ke svému bývalému příteli. Nenávist ostatních protagonistů je mnohdy až morbidní a zoufalství nakonec přivede Hester ke strašlivým činům ‒ zabití vlastní dcery (Anna Marie Havířová) a sebevraždě. Inscenace celkově působí hodně depresivně, ale objevují se zde různé vtipy, obzvláště černý humor. Zajímavá je scénografie – na jevišti se nachází velká bílá zeď ve tvaru oblouku s maringotkou, ve které žije Hester. Na jeviště se poté přidá posuvný prostor s jídelním stolem, u kterého se odehrává svatební hostina. Občas scénografie dohromady s živou hudbou (Jitka Šuranská) vyvolává pocit prázdnoty, smutku. Často vyskytujícím se prvkem je míchání živé a elektronické hudby.

Pořádné zakončení festivalu se neobejde bez večerního hudebního programu, proto v šapitó za MDZ proběhl festivalový Tančírek na téma Československo. Hudební nastudování a výběr měl na starosti herec Tomáš David.


FOTO: archiv Bábkové divadla na Rázcestí, archiv Národního divadla Brno, Facebook Městského divadla Zlín

Poslední články autora

Zamotaný milostný pětiúhelník

Dny židovské kultury: Prostějovská kauza v Divadle hudby

Divadelní Flora 2018: Antigona jako obraz politické situace