V pátek 3. září odstartoval ve Zlíně v náhradním termínu 25. ročník festivalu Setkání/Stretnutie, jehož patronem se stal Milan Uhde. Představení prvního dne festivalu s sebou přineslo hned několik prvenství. Pýcha a předsudek se stala nejen první inscenací festivalu, ale byla také uvedena ve své premiéře a zahájila ve Zlíně novou divadelní sezónu. Adaptace Anny Saavedry a režie Janky Ryšánek Schmiedtové rámuje notoricky známý rodinný román jako diskusní show ve stylu pořadu Michaely Jílkové. Moderátorkou tohoto večera je Virginie Woolfová, která si k sobě „do kotle“ zve spisovatele Marka Twaina a Emily Brontëovou, aby publiku objasnili zřejmý spor ve vnímání nejen tohoto kanonického románu, ale i osobu samotné autorky.
Avšak celá diskuse sklouzává k urážení díla i Austenové jako autorky pokleslé sentimentální literatury pro ženy, která si snad ani označení literatura nezaslouží. Text má však mluvit sám za sebe, a tak i divákům je umožněno udělat si na Austenovou svůj vlastní názor. Literární polemika, na níž se jako tajný host dokonce objevuje sama autorka románu, končí a přenechává místo samotné Pýše a předsudku.
Jazyk postav, ale i scénografie Davida Janoška se vzpírají přesnému časovému zařazení děje. Romantizující křišťálové lustry vytváří představu nekonečných honosných sálů a všude se objevující zlatá barva nás nenechá na pochybách, že se nacházíme ve vyšší společnosti. Ve druhé polovině romantizující atmosféru utvrzuje scéna posetá zlatými filigránovými květy, jež přesahují výšku herců, a vytváří jim tak překážky v pohybu.
Téměř pohádková romantická scénografie je v kontradikci k jinak karikujícímu pojetí postav. Počet dcer Benettových je snížen z pěti na tři, a každá se tak stává výrazným typem – Elizabeth je inteligentní, Jane naivní a z Lydie se stává patnáctiletá lolitka. Paní Bennetová v podání Tamary Kotrbové si uzurpuje výsadní postavení, je laškovnou a hlučnou koketou neuvědomující si svůj už pokročilý věk. Jejím jediným zájmem je dobře provdat své dcery a aby se to zdařilo, neváhá ani na okamžik poslat Jane na návštěvu v lijáku s rozlámaným deštníkem, aby vzbudila u potenciálního amanta soucit. Její interakce s manželem (Luděk Randár), sarkastickým a klidným strážcem rodinné pohovky, vytváří nejen humorné situace, ale také do jisté míry vysvětluje chaos v domě.
Zlínská inscenace Pýchy a předsudku se vlastně stává parodií sentimentálního románu, za nějž bývá někdy genologicky úzce označována. Tím se úspěšně vyhýbá historizujícímu ztvárnění a patetickému vyznění, a naopak do popředí vystupuje Jane Austenová jako autorka ironických a humorných scén rodinných stereotypů, jež zaujmou i současného diváka.
- MĚSTSKÉ DIVADLO ZLÍN – Pýcha a předsudek
- Předloha: Jane Austenová
- Adaptace: Anna Saavedra
- Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
- Dramaturgie: Katarína Kašpárková Koišová
- Scéna a kostýmy: David Janošek
- Hudba: Ivan Acher
- Choreografie: Hana Achilles
- Účinkují: Marie Vojtěchová, Radovan Král, Kateřina Liďáková, Marek Příkazký, Tamara Kotrbová, Luděk Randár, Lucie Rybnikářová, Petra Králová, Zdeněk Lambor, Štěpán Princ, Eva Daňková, Nikola Zavřelová
Psáno z premiéry 3. září 2021 v rámci festivalu Setkání/Stretnutie.
FOTO: archiv Městského divadla Zlín