Zpět na výpis článků

Pražský divadelní festival německého jazyka 2019: Když světlo nahradí tma

Třetí inscenací přivezenou na Pražský divadelní festival německého jazyka se stal Dancer in the Dark hamburského Thalia Theateru. Jednalo se o adaptaci stejnojmenného filmu Larse von Triera, který je znám především jako jedna z čelných osobností hnutí Dogme 95, jehož požadavkem je maximální využití lokality, autentičnost a použití ruční kamery. Režisér Bastian Kraft se pokusil přenést na divadelní prkna nejen příběh, ale také filmové postupy.

Se scénografem Peterem Baurem tak zaplnil jeviště pěti v různých výškách zavěšenými televizory, na něž byl po celou první půli představení přenášen veškerý děj odehrávající se v temnotě. Ten pojednává o slepnoucí matce Selmě Ježek (Lisa Hagmeister), která svou indispozici tají před okolím a šetří peníze na operaci pro syna se stejnou oční vadou. Ve snaze ochránit své dítě zabíjí svého souseda Billa (Oliver Mallison), který její slepoty využije a našetřené peníze ukradne. Vše je nám předáváno na ztemnělém jevišti a live kamerou černobíle přenášeno na ony obrazovky. Efektní koncept evokující slepotu hlavní postavy se však po několika desítkách minut stává rozvleklým promítáním a předěly scén vytvářené problesknutím a krátkým osvětlením prostoru tomu nijak nepomáhají.

Druhá část využívá rovněž videoprojekce, ale za odlišných podmínek – jeviště je plně osvětleno. Selma je uzavřena do krabice simulující vězení, kde je detailně zabírána stabilní kamerou, jejíž využití je tak najednou funkční a pro nás utužující pocit stísněnosti a nemožnosti řešení. Projekce se dostává do vztahu k dění na jevišti a není pouze přenášením obrazu jedna ku jedné.

Trier ve filmové předloze dosáhl použitím ruční kamery subjektivizace pohledu diváka na předkládaný příběh. Vloženými snovými hudebními pasážemi zase  docílil poetizace a zdůraznění rozkolu mezi slepotou zahalující vše do tmy a fantazijní hravostí, která zraku nepotřebuje. V hamburské inscenaci je však na kameře a snaze navodit v divákovi vidění protagonistky lpěno s urputností, která samotný atraktivní a odůvodněný koncept rozmílá.


  • THALIA THEATER HAMBURKDancer in the Dark
  • Režie: Bastian Kraft
  • Scéna: Peter Baur
  • Kostýmy: Inga Timm
  • Dramaturgie: Christina Bellingen
  • Hudba: Fabian Ristau
  • Video: Jonas Link
  • Live kamera: Malwine Mangold-Volk
  • Účinkují: Sandra Flubacher, Lisa Hagmeister, Oliver Mallison, Paul Schröder, Victoria Trauttmansdorff, Enno Glossner / Rasmus Meyer-Loos / Benjamin Schnelle

Premiéra 28. března 2018, psáno z uvedení 23. listopadu 2019 v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka.

FOTO: archiv Thalia Theateru