Zpět na výpis článků

Proměny Orfeovy 

Inscenace Ovidius: Orfeus, jejíž režie se ujal Jan Nebeský, je druhým titulem projektu Antická Štvanice, který vznikl spoluprací VILY Štvanice s divadelním souborem Tygr v tísni a zaměřuje se na každoroční divadelní uvedení antických témat pod širým nebem. Po loňské Oresteii tak patřil travnatý prostor v blízkosti vily právě bájnému pěvci Orfeovi, jehož hlas mohli diváci obdivovat od 9. do 20. září 2017.

V inscenaci však Orfeův hlas není zdaleka to nejdůležitější. Jedná se naopak o dílo velmi vizuální, kde mohou mít slova pouze zástupnou, metaforickou či dokonce jen zvukovou povahu. To je způsobeno fragmentárností inscenace. Samotný text je koláží Ovidiových Proměn a dalších děl s Orfeovskou tematikou. Střídající se obrazy na sebe zdánlivě nenavazují, scénografie sestává z přírody, písku, velkých průhledných koulí na zorbing a promyšleného světelného designu. Stejnou koláží je například i použití kostýmu, jenž se pohybuje od trikotů a spodního prádla přes pseudohistorické oděvy až po vysoce stylizované módní výstřelky několika posledních let a tuniky popsané krátkými hesly. Navzdory své roztříštěnosti v hereckých přístupech, výrazových prostředcích i textu, působí inscenace jako do detailu promyšlený kompaktní celek. Nebeský v inscenaci pracuje s estetikou šoku a extravagancí, která však není pouze prvoplánovou záležitostí. Pod někdy vtipným, jindy zase přesmíru blyštivým či odhaleným vzezřením díla, se totiž skrývají závažnější a metafyzičtější témata, která s sebou Orfeus odpradávna nese.

Orfeus je zpěvák, hýřil, sobec i narcis. Orfeus miluje a hledá smysl života i smrti. Orfeus je jedinou postavou, která je obsažena v šestici performerů. Dva z nich, David Prachař a Lucie Trmíková, vládnou slovem a členové souboru 420PEOPLE, jmenovitě Zuzana Herényiová, Alena Krivileva, Filip Staněk a Václav Kuneš, pohybem. Velký prostor v inscenaci dostává i nitro a osud Eurydiky, představované zejména Lucií Trmíkovou, jíž můžeme interpretovat jako v programu chybějící postavu, nebo jako součást samotného Orfea, jeho „druhou polovičku“, která v něm přebývá. Zasvěcený divák postupně proniká do komplikované pavučiny událostí, které jsou vrstveny jedna přes druhou. Možná postřehne souvislost s koncertem The Rolling Stones a tragickým zásahem Hells Angels, možná jej uchvátí tanec hada, který celou tragédii způsobil. Inscenace, však patří k těm, kde není nutné, ani úplně možné, pochopit vše co vidíme a slyšíme. Naprosto stačí napjatě sedět a čekat, co bude dál, co přijde v dalším okamžiku, protože předvídat nelze a smysly diváků jsou každou chvíli zavalovány novými vjemy.

Obecenstvo se nejprve zastaví u dvou stromů, kde poprvé spatří Orfea oděného do červeného spodního prádla, a stává se svědkem jeho smrti. Poté se diváci bezděčně stávají součástí představení. Jako pohřební průvod následují Orfea neseného na nosítkách a hledají své místo k usazení v tribunách ze tří stran obklopujících pískem pokrytý hrací prostor. Na něm po celou dobu představení probíhá neustálý boj a zápas. Zápas slov, pohybů, života a smrti, zápas se sebou samým, zápas s pískem. Ten se projevuje zejména v tanečních sekvencích, kde jsou pohyby provedeny s opravdovou vnitřní silou a kvalitou, když se performeři potýkají s omezujícími vlastnostmi písku, které však zároveň dávají vzniknout pohybům novým a neotřelým. Totéž platí pro nevyzpytatelnost přírody a města, které se rozprostírá kolem a dotváří atmosféru zvuky aut a houkáním sanitek.

Inscenace je absolutní koláží, jež nenese univerzální výpověď. Záleží jen na divákovi samotném, jaké významy v díle najde. Nakolik zná řeckou mytologii, či události dvacátého století, ke kterým je odkazováno, nebo vnímá emoce střídající se před jeho zraky. To s sebou může nést i zmatení a určitou frustraci, ale je jen na něm, na co se v danou chvíli podívá. A že opravdu je na co se dívat!


  • ANTICKÁ ŠTVANICE 2017 Ovidius: Orfeus
  • Režie: Jan Nebeský
  • Dramaturgie: Martin Hýča
  • Scéna: Petra Vlachynská, Jan Nebeský
  • Kostýmy: Petra Vlachynská
  • Hudba: Jan Šikl
  • Choreografie: Václav Kuneš & 420PEOPLE
  • Produkce: Klotylda Marková, Magda Zicháčková, Aneta Kučeříková, Barbora Macháčková
  • Asistentka scénografie: Františka Králíková
  • Světla a zvuk: Jan Tichý, David Kolečkář
  • Grafický design: Přemysl Zajíček
  • Microsite: Teodorik Menší
  • Hráli: David Prachař, Lucie Trmíková, Zuzana Herényiová, Alena Krivileva, Václav Kuneš, Filip Staněk

Premiéra 9. září 2017, recenze psána z reprízy 11. září 2017

FOTO: webový archiv projektu

 

Poslední články autora

NORMA 2019: Den druhý

4+4 dny v pohybu 2019: Koncentrovaná exhibice za rohem

4 + 4 dny v pohybu 2019: Drásavý příběh o znečištění