Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Proměny Orfeovy  – Divábáze
Zpět na výpis článků

Proměny Orfeovy 

Inscenace Ovidius: Orfeus, jejíž režie se ujal Jan Nebeský, je druhým titulem projektu Antická Štvanice, který vznikl spoluprací VILY Štvanice s divadelním souborem Tygr v tísni a zaměřuje se na každoroční divadelní uvedení antických témat pod širým nebem. Po loňské Oresteii tak patřil travnatý prostor v blízkosti vily právě bájnému pěvci Orfeovi, jehož hlas mohli diváci obdivovat od 9. do 20. září 2017.

V inscenaci však Orfeův hlas není zdaleka to nejdůležitější. Jedná se naopak o dílo velmi vizuální, kde mohou mít slova pouze zástupnou, metaforickou či dokonce jen zvukovou povahu. To je způsobeno fragmentárností inscenace. Samotný text je koláží Ovidiových Proměn a dalších děl s Orfeovskou tematikou. Střídající se obrazy na sebe zdánlivě nenavazují, scénografie sestává z přírody, písku, velkých průhledných koulí na zorbing a promyšleného světelného designu. Stejnou koláží je například i použití kostýmu, jenž se pohybuje od trikotů a spodního prádla přes pseudohistorické oděvy až po vysoce stylizované módní výstřelky několika posledních let a tuniky popsané krátkými hesly. Navzdory své roztříštěnosti v hereckých přístupech, výrazových prostředcích i textu, působí inscenace jako do detailu promyšlený kompaktní celek. Nebeský v inscenaci pracuje s estetikou šoku a extravagancí, která však není pouze prvoplánovou záležitostí. Pod někdy vtipným, jindy zase přesmíru blyštivým či odhaleným vzezřením díla, se totiž skrývají závažnější a metafyzičtější témata, která s sebou Orfeus odpradávna nese.

Orfeus je zpěvák, hýřil, sobec i narcis. Orfeus miluje a hledá smysl života i smrti. Orfeus je jedinou postavou, která je obsažena v šestici performerů. Dva z nich, David Prachař a Lucie Trmíková, vládnou slovem a členové souboru 420PEOPLE, jmenovitě Zuzana Herényiová, Alena Krivileva, Filip Staněk a Václav Kuneš, pohybem. Velký prostor v inscenaci dostává i nitro a osud Eurydiky, představované zejména Lucií Trmíkovou, jíž můžeme interpretovat jako v programu chybějící postavu, nebo jako součást samotného Orfea, jeho „druhou polovičku“, která v něm přebývá. Zasvěcený divák postupně proniká do komplikované pavučiny událostí, které jsou vrstveny jedna přes druhou. Možná postřehne souvislost s koncertem The Rolling Stones a tragickým zásahem Hells Angels, možná jej uchvátí tanec hada, který celou tragédii způsobil. Inscenace, však patří k těm, kde není nutné, ani úplně možné, pochopit vše co vidíme a slyšíme. Naprosto stačí napjatě sedět a čekat, co bude dál, co přijde v dalším okamžiku, protože předvídat nelze a smysly diváků jsou každou chvíli zavalovány novými vjemy.

Obecenstvo se nejprve zastaví u dvou stromů, kde poprvé spatří Orfea oděného do červeného spodního prádla, a stává se svědkem jeho smrti. Poté se diváci bezděčně stávají součástí představení. Jako pohřební průvod následují Orfea neseného na nosítkách a hledají své místo k usazení v tribunách ze tří stran obklopujících pískem pokrytý hrací prostor. Na něm po celou dobu představení probíhá neustálý boj a zápas. Zápas slov, pohybů, života a smrti, zápas se sebou samým, zápas s pískem. Ten se projevuje zejména v tanečních sekvencích, kde jsou pohyby provedeny s opravdovou vnitřní silou a kvalitou, když se performeři potýkají s omezujícími vlastnostmi písku, které však zároveň dávají vzniknout pohybům novým a neotřelým. Totéž platí pro nevyzpytatelnost přírody a města, které se rozprostírá kolem a dotváří atmosféru zvuky aut a houkáním sanitek.

Inscenace je absolutní koláží, jež nenese univerzální výpověď. Záleží jen na divákovi samotném, jaké významy v díle najde. Nakolik zná řeckou mytologii, či události dvacátého století, ke kterým je odkazováno, nebo vnímá emoce střídající se před jeho zraky. To s sebou může nést i zmatení a určitou frustraci, ale je jen na něm, na co se v danou chvíli podívá. A že opravdu je na co se dívat!


  • ANTICKÁ ŠTVANICE 2017 Ovidius: Orfeus
  • Režie: Jan Nebeský
  • Dramaturgie: Martin Hýča
  • Scéna: Petra Vlachynská, Jan Nebeský
  • Kostýmy: Petra Vlachynská
  • Hudba: Jan Šikl
  • Choreografie: Václav Kuneš & 420PEOPLE
  • Produkce: Klotylda Marková, Magda Zicháčková, Aneta Kučeříková, Barbora Macháčková
  • Asistentka scénografie: Františka Králíková
  • Světla a zvuk: Jan Tichý, David Kolečkář
  • Grafický design: Přemysl Zajíček
  • Microsite: Teodorik Menší
  • Hráli: David Prachař, Lucie Trmíková, Zuzana Herényiová, Alena Krivileva, Václav Kuneš, Filip Staněk

Premiéra 9. září 2017, recenze psána z reprízy 11. září 2017

FOTO: webový archiv projektu

 

Poslední články autora

NORMA 2019: Den druhý

4+4 dny v pohybu 2019: Koncentrovaná exhibice za rohem

4 + 4 dny v pohybu 2019: Drásavý příběh o znečištění