Zpět na výpis článků

Prahu zaplavily skvosty německého divadla

Letos se ve dnech 19. 11. – 1. 12. koná v Praze již 22. ročník mezinárodní přehlídky činoherních inscenací z německojazyčného prostoru. Ředitelkou festivalu je Jitka Jílková a šéfdramaturgem Petr Štědroň. Každoročně spolu usilují o co největší rozmanitost a aktuálnost inscenací, jež se na německojazyčných jevištích za poslední rok vyskytly. Celkem bude k vidění 8 produkcí, přičemž některé musely být pro velký zájem zařazeny do programu hned dvakrát.

Letošní motto zní: Alles klar?, což je v němčině velmi často používaný obrat a lze ho přeložit jako: jasný, doslovný, nebo všechno je mi jasné. Přidaným otazníkem tak název dostává festival do jistého pochybovačného tónu, který při pohledu na dnešní svět trápí kdekoho.

Lákadel je v programu mnoho. Inspirací pro motto se například stala inscenace Jas. Okamžik v režii Kay Voges, podle pořadatelů esteticky dokonalá esej na pomezí činohry a fotografie, a inscenace Světlo v krabici od Elfriede Jelinek, která svým textem poskytla netradiční pohled na svět módy. Studio Hrdinů bude hostit Theater Neumarkt z Curychu s inscenací Obrazy tvé velké lásky v režii Toma Schneidera.

Do německojazyčného playlistu se letos zařadilo i Národní divadlo Brno s inscenací Strach jíst duši, kterou tam na jaře nastudoval Jan Frič a za níž dostali v Brně Cenu Josefa Balvína. Českou stranu zastupuje i BodyVoiceBand, Praha, který v alternativním prostoru Jatka78 uvede inscenaci Milovnice, opět od Elfriede Jelinek. V programu samozřejmě nemohla chybět i nová inscenace Dušana Davida Pařízka. Se souborem Schauspiele, Hannover se tentokrát podíval na zoubek politickému románu Ilji Trojanowa Moc a vzdor, který u nás knižně vyjde až v září příštího roku. Dokumentární divadlo zastupuje inscenace Soucit. Příběh kulometu v režii Milo Rau, zobrazující skutečné lidské osudy na pozadí humanitárních krizí, které v současnosti trápí celý svět. A chybět nemůže ani Burgtheater, Vídeň s inscenací prozaického textu Josepha Rotha Hotel Evropa aneb Antikrist. Režisér Antú Romero Tunes v ní poukazuje na rozpad Evropy, starého kontinentu, který vždy představoval jistý práh hodnot, jehož překračování má aktuální Evropa na programu bohužel až příliš často.

No řekněte: Je nám všechno jasné?


 

 

 

 

FOTO: web theater.cz

Autorka: Lubica Omastová

Poslední články autora