Ať už se snažíme okolnímu světu přizpůsobit ze všech sil, jak jen můžeme, vždy se může stát, že vybočíme z řady. Dříve se kvitovala jedinečnost. Dnes se mluví o odlišnostech. Z jistého úhlu pohledu to už nelze brát pozitivně, ať se kolem sebe rozhlížíme sebevíc. Chorvatská Akademie dramatických umění v Záhřebu velmi umně adaptovala Kafkovu Proměnu pro problém dnešního světa. Režisér Hrvoje Korbar akcentoval z předlohy téma odlišnosti hlavní postavy Řehoře Samsy, jenž se jednoho rána začne zvolna proměňovat v obrovského brouka.
Pohled Řehoře pozná každý z nás. Jak se k tomu staví rodina a okolní svět, se dozvídáme na jevišti ještě hlouběji. Nejvíce obohacujícím okamžikem však pro mě byla chvíle Samsova „myšlenkového“ vystoupení z role odlišného zpět k normálnímu, aby se postavil svému otci tváří v tvář a vyslovil tak Kafkův Dopis otci.
Bylo velkou úlevou, že proměna hlavní postavy byla zpřítomňována čistě pohybovou akcí. Představitel Řehoře, oblečen do tuctového obleku, počíná svou proměnu od nejjemnějších posunků. Sledujeme sotva znatelný tik v oku, přes nervózní pomrkávání a bezděčné gesto zvrácenou rukou za záda, která se jakoby snaží otevřít zamčenou skříň, až po zběsilé kreace trhaných bizarních pohybů evokujících štítivého zástupce z říše hmyzu.
Scéně dominuje stará skříň symbolizující pokoj, chcete-li vězení, jež se dá dle libosti otočit na druhou stranu a odhalit tak divákům zadní vstup překrytý igelitovými laboratorními pásy. Řehoř, v ní uvězněn, někdy doslova trčí ven jako prazvláštní kreatura a zpovídá se publiku ze svých neutěšených pocitů. Rodina zas nervózně buší na dveře a strachuje se, co na to okolní svět. Atmosféra inscenace dokonale navozuje onen hororový tísnivý dojem, který je pro Kafku tolik příznačný. Lépe než potemnělá scéna, někdy osvětlená pouze baterkami v rukou rodiny, dokresluje situaci stejně tíživá hudba skoro až filmového charakteru.
Franz Kafka se světu ukázal ve své jinakosti v plném znění až po své smrti. A to proti vlastnímu přání. Můžeme jen doufat, že jeho odlišnosti budou studenty divadelních škol inspirovat i nadále.
Akademie dramatických umění v Záhřebu, Chorvatsko – Franz Kafka: The Metamorpohosis. Režie: Hrvoje Korbar.
Psáno z uvedení na festivalu Setkání/Encounter dne 31. 3. 2017.
FOTO: facebooková stránka festivalu