Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Loutky dokáží mluvit i jinak – Divábáze
Zpět na výpis článků

Loutky dokáží mluvit i jinak

Olomoucké Divadlo hudby představilo v neděli 12. února tvorbu divadelního souboru Karromato. Představení inscenace Pohádky u krbu proběhlo v rámci dramaturgické linie Divadlo hudby dětem zacílené na loutková představení, po kterých zpravidla následuje Pohádková dílna. V té si děti tentokrát mohly, v reakci na zhlédnuté představení, vyrobit stínové divadélko.

Karromato je souborem navazujícím na tradici středoevropského loutkového marionetového divadla, které staví na profesionální úroveň a prezentuje tento fenomén i v zahraničí. Navštívili například Anglii, Španělsko, Hongkong, Čínu, Kanadu, Chile, Indii, Mexiko a mnoho dalších zemí.  Do pásma založeného na pohádkách bratří Grimmů zařadili Červenou Karkulku, Popelku, Grimmy zpracovanou legendu o Krysařovi a Perníkovou chaloupku. Navzdory své koncentraci na tradici používají v inscenaci kromě marionet, plošných loutek, klapaček a loutek stínových i typ loutky bunraku, mající svůj původ v japonském divadle. Velké množství typů a velikostí loutek objevujících se v představení ovládala pouze trojice loutkoherců Pavla Srncová, Kiko Montoto a Abel Hernandez. Bezpochyby bylo zapotřebí dokonalé souhry při změně malovaných kulis, načasování všech scén, přechodů mezi nimi a výměn loutek. Loutkoherci dosáhli plynulého tempa, patřičného vyznění komických momentů a někdy téměř lidsky realistického projevu loutek, které střídala čistá a s divadelní zkratkou vhodně pracující stylizovaná stínohra.

Loutkoherci byli nepřiznaní, aby nic nebránilo nepřetržité pohádkové iluzi. Scénografie, zaplňující celý portál jeviště, tudíž oddělovala prostor vodičů loutek od prostoru dramatického děje a diváků. Na ploše scény bylo vytvořeno šest možných jevištních prostorů, které vznikly odkrytím částí plošné kulisy divadla. Tři dolní okénka, hraničící s výškou pasu, sloužila převážně marionetám a bunraku. Přesně nad nimi byla další okénka, určená ke stínohře. Obě tyto roviny se průběžně prolínaly. Přestože jsem v tomto počínání nemohla nalézt přesný kód, nepůsobilo rušivě, naopak se jednalo o funkční ozvláštnění, které sloužilo vyprávění.

Soubor vytvořil specifickou poetiku vyznačující se nepřetržitým a jemným tokem vjemů plynoucím v rytmické a dynamické symbióze hudby Roberta Schumanna s pohybem loutek. Pohádky u krbu vyžadují soustředěný způsob vnímání. Kromě krátkých namluvených nahrávek uvozujících a usměrňujících děj, které zazněly vždy na začátku a poté jedinkrát v průběhu každé pohádky, je v celé inscenaci použití slova zcela vynecháno. Dochází tak k vyprávění příběhu především skrze vizuální vjem a hudbu, která navozuje napětí, atmosféru a emoci. Tento přístup divadla Karromato by se dal nazvat i jako loutková pantomima, v níž umělci dokáží využít až netušených možností výrazu dřevěných herců. Jde o ambiciózní snahu, která se souboru daří naplnit.

Konstruování děje tímto způsobem je po určité době náročné na sledování a
v polovině představení šlo znatelně vnímat, že menší děti se již unavily a jejich pozornost klesla. Možná i proto, že příběh o Krysařovi, alespoň podle množství otázek, které malé děti směřovaly ke svým rodičům, nepatří právě mezi jim známý fundus pohádek. Nedošlo ovšem k chaosu a děti s představení
m dále komunikovaly, aktivně upozorňovaly na rozpory s jim známou verzí pohádek a oceňovaly vtipné momenty. Komiku bylo možno nalézat nejčastěji v kontrastech. V Popelce to například byla tlustá a hubená sestra, v Červené Karkulce děsivá pověst vlka, který  ovšem vrtí přátelsky ocáskem a požitkářsky se uvelebuje v posteli. Další komickou pasáží byla nápaditě zpracovaná chvíle zkoušení Popelčina střevíčku, která byla pojednána pomocí velkoplošných loutek nohou od kolenou na zem a v použitém okénku působila situace jako filmový detail. I tyto loutky si diváci mohli po skončení představení prohlédnout zblízka a jejich fungování si vyzkoušet, což se setkalo s nadšeným ohlasem dětí i jejich rodičů.

Ve tvorbě divadla Karromato lze vidět snahu o vysokou úroveň všech složek inscenace. Velkým znakem kvality jsou u tohoto souboru mistrně vyřezávané a ovládané loutky. Pohádky u krbu doplňují středoevropský odkaz o estetiku romantismu 19. století, v jejímž duchu tvořili bratři Grimmové i Robert Schumann. S tím koresponduje i výtvarné pojetí samotné scény, na zatažených okénkách jsou malby krajiny či zámku ve skalách, napravo kresba bratří Grimmů a nalevo má svůj obraz Schumann. Nejdominantnější je obraz rodiny, která tematicky sedí v setmělé místnosti u krbu.

Na základě těchto výčtů mohu s jistotou říci, že tvorba divadla Karromato je ojedinělá, mísící originální nápady s obdivuhodnou zručností a osobitou němou poetikou, kterou zároveň vychází vstříc divákům všech věkových kategorií. 


Divadlo hudby Olomouc – Loutkové divadlo Karromato – Pohádky u krbu. Námět: Pohádky bratří Grimů. Tvorba: Karromato. Scéna a loutky: Jan Růžička. Hudební adaptace: Marko Ivanovic. Hudební nahrávka: klavír – Sergej Perepeljatnik, housle – Petr Vyoral.

Psáno z reprízy uskutečněné 12. 2. 2017 v Divadle hudby – Muzeu umění Olomouc.

FOTO: www.karromato.cz

Poslední články autora

NORMA 2019: Den druhý

4+4 dny v pohybu 2019: Koncentrovaná exhibice za rohem

4 + 4 dny v pohybu 2019: Drásavý příběh o znečištění