Zpět na výpis článků

Kdo tam?

V pondělí 20. května se na scéně Moravského divadla představil renomovaný soubor Dejvického divadla v čele s jeho uměleckým šéfem Martinem Myšičkou představení Vražda krále Gonzaga. Režisér inscenace Jiří Havelka propojil dvě témata – hamletovské představení Vražda krále Gonzaga a skutečný příběh bývalého ruského tajného agenta KGB a FSB Alexandra Litviněnka, který byl roku 2006 otráven radioaktivním poloniem. Tato neobvyklá vražda neměla být nikdy odhalena, avšak Litviněnkova silná vůle žít a možná i zarputilost mu ještě poskytly čas vypátrat své vrahy. Pro soubor Dejvického divadla byla tato inscenace neobvyklým počinem, jelikož herci výjimečně představovali na prázdném jevišti sami sebe a nikoli některou z postav jejich obvyklého dramatického repertoáru. Inscenace tudíž pracovala s prvky dokumentárního divadla, což potvrzuje i Havelkova práce s faktografickým materiálem, jenž zpřítomnil skrze princip scénického čtení.

Kompozice inscenace sestává ze dvou zdánlivě nesouvisejících částí. Během prvního „dějství“ se každý herec představil v monologu na určené téma. Dotkli se své herecké kariéry a samotné identity herce v české společnosti, soukromého života, svých strachů, ekologických problémů i politického dění. Taktéž se prezentovali citacemi ze svých výrazných rolí v Dejvickém divadle. Skrze otevření sama sebe si s diváky vytvořili intimnější vztah, a vybudovali si tak reálnější platformu, ze které čerpají ve druhé půli. Režisér si tak připravil zázemí pro návaznost a větší uvěřitelnost následujícího téměř detektivního příběhu o posledních dnech Litviněnka.

Druhou půli zahájilo zrychlené a minimalistické inscenování slavného hamletovského díla Vražda Krále Gonzaga. Posléze se toto téma propojilo s tragickým osudem Alexandra Litviněnka, který stejně jako Hamlet chtěl za každou cenu dopadnout vraha. Herci rozděleni do dvojic formou inscenovaného čtení soudních záznamů a výpovědí rekonstruovali skutečné události. Martin Myšička a Klára Melíšková zůstali po celou dobu v roli manželů Litviněnkových. Ostatní kolegové v dynamickém střídání rolí udržovali tempo představení. Od vyšetřujícího policisty, sestřičky, doktora až po reportéra. Přítomna je kritika ruské politiky, zejména prezidenta Vladimíra Putina, která se postupně odhaluje při hledání pravdy.

Do Litviněnkovy kauzy jsou zakomponovány střípky z úvodních monologů pro připomínku oné pravdivosti. Myšička v roli Litviněnka divákovi fyzicky zcela slábne před očima. V nastoleném strohém konceptu inscenace, kde se pracuje s naprostým minimem divadelních prostředků, včetně světel a hudby, byl závěrečný (do)tlukot srdečního rytmu něčím zcela nadbytečným a možná až rušivým elementem.

Vražda krále Gonzaga je výsostně politická inscenace, která poukazuje na politické praktiky a její kritiku. Apeluje na divákovu pozornost k současnému dění a podrobuje ho kritickému myšlení. Obě části se k sobě staví v kontrastní roli, ale zároveň jsou velmi úzce provázány a jedna bez druhé by byla ve výpovědní hodnotě ničím. První část představení diváka pobaví skutečnými výpověďmi televizních hvězd, ale druhá se promění v tíživý tragický příběh, který díky jemnému a preciznímu herectví udrží divákovu pozornost po celou dobu představení.


  • DEJVICKÉ DIVADLOVražda krále Gonzaga
  • Režie: Jiří Havelka
  • Spolupráce na scénáři, asistent režie: Petr Erbes
  • Dramaturgie: Eva Suková
  • Scéna: Dáda Němeček
  • Kostýmy: Adriana Černá
  • Pohybová spolupráce: Tomáš Legierski
  • Účinkují: Simona Babčáková, Klára Melíšková, Zdeňka Žádníková-Volencová, Tomáš Jeřábek, Martin Myšička, Ivan Trojan

Premiéra 19. prosince 2017, psáno z uvedení 20. května 2019 v rámci festivalu Divadelní Flora.

FOTO: archiv Divadelní Flory