Zpět na výpis článků

Divadelní režisér Jiří Honzírek

{jcomments on}Režisér Jiří HonzírekRežisér Jiří Honzírek je jedním ze zakladatelů stále populárnějšího divadla Feste. Jako režiséra ho můžeme rozpoznat v inscenacích díky značné míře improvizace, použití videoprojekce a stylizovaných taneční pohybů u herců. Na brněnské JAMU vystudoval dramaturgii, k níž si později přidal i režii. Ještě jako student úspěšně absolvoval dva semestry na Folgwang Hochschule v německém Essenu. „Inscenoval tam Goethova Fausta a hru Pověření od Heinera Müllera. V letech 2002 a 2003 se účastnil mezinárodních divadelních laboratoří TINTLAB na Hoogeschool voor de Kunsten v holandském Amsterdamu.“

Inscenace mladého režiséra můžeme zhlédnout v brněnské Redutě (Pohádka o malém Mozartovi a velkém drakovi), ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti (Bambiland podle Elfriede Jelinek), v multikulturním centru Stadion (Pásla koně na balkóně) a ve Švandově divadle, kde uvedl se spoluautorkou textu Katarínou Koišovou inscenaci „JEBU.H?“, jež je prozatím jeho poslední inscenací. Tato inscenace nahlíží na tabuizované téma, které má za cíl rozpoutat diskuzi mezi diváky:

Vychovatel byl obviněn, že hladil přes deku přirození svého svěřence. Kněží zneužíval v 80. letech chlapečky mezi 5 a 10 lety. V dětství zneužívaní muži znásilňují malé děti. Věříte v Boha? Píše se s velkým „B“? Komu věřit? Na koho? Smilníte s Bohem? A kdo vám to líp udělá? Jen já! Jebu! S Bohem? Pomoc!“

Divadlo Feste, jehož je kmenovým režisérem, se zabývá kontroverzními tématy a je pokládáno za angažované, a to zejména svými aktuálními náměty ze socio – politického dění a zájmem o samotnou identitu člověka. Velmi diskutovanou inscenací se stal „Haz.Art“. Jak už sám název napovídá v inscenaci se jedná o přemíru výherních automatů a heren nejen v Brně. Pozoruhodnou se vždy na konci představení stává možnost podepsat tzv. divadelní spam.

Výherní automaty. Kasina. Česká republika je Las Vegas Evropy. Na Václaváku je víc heren než v Rakousku. V Praze víc než v Rakousku a Německu dohromady. Ve Francii připadá na jeden automat 18.000 lidí. V České republice připadá na jeden automat 170 lidí. V Brně 60 lidí.“

Jedná se o dopis s podpisy lidí, kteří nesouhlasí s tímto překvapivým faktem. Ten je poté odeslán příslušným úřadům. Nespornou kvalitou Divadla Feste je spolupráce s odborníky na přípravě inscenací.

Kolik musí přijít hráčů, abyste všechen personál zaplatil a ještě vydělal? Stačí jeden.“ (Prim. MUDr. Karel Nešpor, CSc.)

Další inscenací, rovněž z brněnského prostředí, kterou lze vztáhnout na celou společnost je „BeFree!“. Zabývá se brněnským pochodem smrti, kde byly celé německé rodiny násilně vyhnány ze země. Scifi inscenace „Pásla koně na balkóně“ se zabývá otázkou, kdo byli Romové, přičemž její děj je posunut do budoucnosti, abychom se na inscenaci mohli podívat i jinak, než jako na zprofanované téma. Tento hrozivě vyhlížející vtip s hlubokou myšlenkou použitý v inscenaci přibližuje divákovi její ideu, kam až můžou lidé v nenávisti k druhým zajít:

Víte, co to je – jeden Cikán na měsíci? – Nápad. A všichni Cikáni na Měsíci? – Řešení…“

Režisér Jiří Honzírek vytváří inscenace, které se okamžitě stanou hojně diskutovanými, ale vesměs kladně přijímanými. Hercům nechává volnost a k rolím je pouze vhodně navádí. Výstižným volením otázek se spolu dostávají do podstaty postavy a herci jsou vždy s tématem náležitě seznámeni.

Rozhovory:

Můžete si poslechnou rozhovory s režisérem Jiřím Honzírkem na Radiu Wave (zde), co říká o své inscenaci ve Švandově divadle JEBU.H (zde)., nebo v v pořadu Kultura.cz na webu České televize (zde)(zde)

Recenze:

O divadlu Feste napsala krátkou glosu Jana Soukupová z MF DNES (zde). Klára Kubíčková se věnovala inscenaci Bambiland ve Slováckém divadle (zde). (Pokračování textu…)

Poslední články autora