Zpět na výpis článků

Faust zcela poprvé v Liberci

Liberecké divadlo F. X. Šaldy si pro své diváky připravilo na scéně Malého divadla inscenaci Faust. Premiéru Goethova veledíla je zde možno shlédnout 12. prosince. Jejím uvedením na jeviště se zapíše do dějin činohry divadla jako vůbec první inscenace o  německém vzdělanci, který uzavře smlouvu s ďáblem.

Johann Wolfgang von Goethe strávil nad Faustem téměř celý svůj život. Pokud sečteme roky mezi vydáním prvního a druhého dílu veršované tragédie, vyjde nám dohromady celých 24 let práce. Ovšem musíme připočíst i autorovu nejranější práci Urfaust, kterou napsal již 33 let před první částí zmíněné tragédie a díky níž se dopracoval k dramatu v té podobě, jak jej známe dnes. Vzhledem k rozsahu celého díla a náročnosti týkající se dramatizace textu (množství postav, nesnadné efekty předepsané v režijních poznámkách) se povětšinou na  divadle uvádí pouze první díl. Právě na ten máte možnost se přijít do Liberce podívat. Avšak režisér představení a od roku 2013 umělecký šéf činohry divadla F. X. Šaldy Ivan Rajmont uvažuje již nyní o nastudování druhého dílu. Není se čemu divit. Faust je pro Rajmonta uskutečněním jednoho z cílů, při jeho nástupu do tamního souboru, a to uvádět zde klasické tituly a nově je interpretovat. Že si dal na své koncepci záležet, dokazuje propracovaná scénografie, kdy se diváci ocitnou uprostřed celého dění. O důkladnosti přípravy inscenace svědčí i fakt, že si Rajmont pro vytvoření požadované scény pozval akademického malíře a  především restaurátora Tomáše Rafla. Co se hudby týče, zde naopak režisér vsadil na jistotu a  oslovil skladatele Maria Buzzi, jenž komponuje v mnoha významných divadlech po celé republice. Ani liberecký soubor mu není cizí, v roce 2013 zde složil hudbu pro stále reprízovanou inscenaci Erotikon doktora Š.

Princip hereckého zpracování je u postav Fausta a Mefista založen na dualitě. Na každé z těchto rolí se totiž podílejí dva herci. Představitel starého Fausta, Václav Helšus, se tak na  jevišti střídá s Faustem omlazeným, hercem Tomášem Váhalou, zatímco Mefisto, jako ďábelský pokušitel, je zobrazen Veronikou Korytářovou a Martinem Poláchem. Téměř se všemi uvedenými herci Rajmont již pracoval např. v inscenacích Višňový sad nebo Ruská zavařenina, které režíroval. Stejně tak i s Karolínou Baranovou, kterou tentokrát obsadil do  role Markétky.

Faust je stěžejním dílem nejen v literatuře německé, ale také světové. Díky problematice rozporu člověka mezi vírou a vědou, mezi vírou v sebe a touhou po společenském uznání je v souvislosti s celkovým filosoficko-náboženským konceptem Goethovo drama stále aktuální. Ostatně o jeho nadčasovosti hovoří i dramaturg inscenace Tomáš Syrovátka: „Postava Fausta patří k těm, které (podobně jako např. Hamlet, Don Juan) ztělesňují cosi věčného a  hraničního v lidském údělu. Ve Faustově případu je to touha překročit mantinely lidské existence, dobrat se skutečného poznání, dosáhnout uspokojení duše. To je něco, na co člověk v dnešní materialistické době možná tak často nemyslí, ale co mu může o to víc chybět.

 

Divadlo F. X. ŠaldyFaust. Režie: Ivan Rajmont. Dramaturgie: Tomáš Syrovátka. Scéna: Tomáš Rafl. Kostýmy: Petra Vlachyňská. Hudba: Martin Dohnal.

Premiéra 12. prosince 2014 v Divadle F. X. Šaldy (Malé divadlo) od 19:00 hodin.

 

Foto: Roman Dobeš