Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Melodrama s módní přehlídkou – Divábáze
Zpět na výpis článků

Melodrama s módní přehlídkou

Od 13. února mají nejen diváci libereckého Divadla F. X. Šaldy příležitost si zajít na  inscenaci Hořké slzy Petry von Kantové, která měla právě v ono „nešťastné“ datum premiéru. Jedná se o první premiéru v sezoně na jevišti Malého divadla. Hostující režisérka Katharina Schmitt uvádí inscenaci s vystihujícím podtitulem Melodrama s módní přehlídkou.

Inscenace je podle stejnojmenné hry od německého dramatika, producenta a filmového režiséra Rainera Wernera Fassbindera. Ten Hořké slzy nejen napsal, ale sám své dílo také režíroval s divadelním souborem Antiteatre, kde v letech 1967 – 1969 působil. Právě v roce 1969 Fassbinder „přičichnul“ k filmové režii a od této doby se kariérně věnoval zejména filmovému průmyslu. I zde se ovšem vrátil k vlastní tvorbě a Hořké slzy zfilmoval (1972). Fassbinder se k tomuto titulu opět obrací kvůli jeho nadčasové tématice, kterou je kritika společenských vztahů, přesněji nesouladu mezi partnery z hlediska vazby jednoho na  druhého. Fassbinder se navíc odklonil od stereotypnosti vztahu mezi mužem a ženou, respektive jejich pozic jako je oddaná žena versus vůdčí muž. Chtěl se této typovosti vyhnout a  dokázat, že odlišné uchopení lásky ze strany dvou partnerů může nastat úplně stejně i u  homosexuálních párů, proto tuto problematiku zaměřil na lesbický pár.

Hlavní hrdinka, módní návrhářka Petra von Kantová odchází od svého manžela, jelikož se chtěla odpoutat od nesvobody a manipulace, jíž čelila v manželství. Vzápětí se zamiluje do  mladé modelky Karin a záplava jejích citů se překlene v závislost a touhu mít Karin pouze pro sebe. Petra se tak najednou ocitá ve stejné pozici, kterou zastával její manžel, a kterého právě z těchto důvodů opustila.

Režisérka inscenace Katharina Schmitt, působící v Praze a Berlíně popisuje Hořké slzy Petry von Kantové jako hru o mocenských vazbách a milostných vztazích. Dramaturg libereckého divadla Tomáš Syrovátka tuto charakteristiku ještě doplňuje z hlediska zaměření se na  společensko-politický kontext, jež tvoří ve Fassbinderových hrách nedílnou součást. „Hořké slzy Petry von Kantové nejsou jen tragickým střetem touhy po lásce s touhou po svobodě, kterou člověk v každém vztahu více či méně ztrácí,“ řekl dramaturg o inscenaci a dodal: Naše jednání v intimní sféře je odrazem našeho instinktu vypěstovaného ve společenské realitě obchodních a vlastnických vztahů. I ve svém intimním životě jednáme s nemilosrdným instinktem obchodníků vědomých si svého cíle a své ceny. Ve světě mezilidských vztahů jsou určujícími principy moc a ovládání druhých – a je přitom lhostejné, zda mluvíme o kapitalismu nebo o tom, co se odehrává v naší posteli – která je ne náhodou často středobodem Fassbinderových her.

Hlavní hrdinku Petru ztvárnila Veronika Korytářová, její mladou milenku Karin Karolína Baranová. Obě herečky spolu hrají ve zdejším divadle již v inscenaci Faust. Kombinace Katharine Schmitt režírující neznámější Fassbinderův text nabízí ve výsledku divákům unikátní inscenaci současného moderního divadla.

 

Divadlo F. X. ŠaldyHořké slzy Petry von Kantové. Režie: Katharina Schmitt. Dramaturgie: Tomáš Syrovátka. Scéna: Pavel Svoboda. Kostýmy: Tereza Beranová. Hudba: Nick Gill.

Premiéra 13. února 2015 v Divadle F. X. Šaldy.

 

Foto: Peter Fab