Zpět na výpis článků

Melodrama s módní přehlídkou

Od 13. února mají nejen diváci libereckého Divadla F. X. Šaldy příležitost si zajít na  inscenaci Hořké slzy Petry von Kantové, která měla právě v ono „nešťastné“ datum premiéru. Jedná se o první premiéru v sezoně na jevišti Malého divadla. Hostující režisérka Katharina Schmitt uvádí inscenaci s vystihujícím podtitulem Melodrama s módní přehlídkou.

Inscenace je podle stejnojmenné hry od německého dramatika, producenta a filmového režiséra Rainera Wernera Fassbindera. Ten Hořké slzy nejen napsal, ale sám své dílo také režíroval s divadelním souborem Antiteatre, kde v letech 1967 – 1969 působil. Právě v roce 1969 Fassbinder „přičichnul“ k filmové režii a od této doby se kariérně věnoval zejména filmovému průmyslu. I zde se ovšem vrátil k vlastní tvorbě a Hořké slzy zfilmoval (1972). Fassbinder se k tomuto titulu opět obrací kvůli jeho nadčasové tématice, kterou je kritika společenských vztahů, přesněji nesouladu mezi partnery z hlediska vazby jednoho na  druhého. Fassbinder se navíc odklonil od stereotypnosti vztahu mezi mužem a ženou, respektive jejich pozic jako je oddaná žena versus vůdčí muž. Chtěl se této typovosti vyhnout a  dokázat, že odlišné uchopení lásky ze strany dvou partnerů může nastat úplně stejně i u  homosexuálních párů, proto tuto problematiku zaměřil na lesbický pár.

Hlavní hrdinka, módní návrhářka Petra von Kantová odchází od svého manžela, jelikož se chtěla odpoutat od nesvobody a manipulace, jíž čelila v manželství. Vzápětí se zamiluje do  mladé modelky Karin a záplava jejích citů se překlene v závislost a touhu mít Karin pouze pro sebe. Petra se tak najednou ocitá ve stejné pozici, kterou zastával její manžel, a kterého právě z těchto důvodů opustila.

Režisérka inscenace Katharina Schmitt, působící v Praze a Berlíně popisuje Hořké slzy Petry von Kantové jako hru o mocenských vazbách a milostných vztazích. Dramaturg libereckého divadla Tomáš Syrovátka tuto charakteristiku ještě doplňuje z hlediska zaměření se na  společensko-politický kontext, jež tvoří ve Fassbinderových hrách nedílnou součást. „Hořké slzy Petry von Kantové nejsou jen tragickým střetem touhy po lásce s touhou po svobodě, kterou člověk v každém vztahu více či méně ztrácí,“ řekl dramaturg o inscenaci a dodal: Naše jednání v intimní sféře je odrazem našeho instinktu vypěstovaného ve společenské realitě obchodních a vlastnických vztahů. I ve svém intimním životě jednáme s nemilosrdným instinktem obchodníků vědomých si svého cíle a své ceny. Ve světě mezilidských vztahů jsou určujícími principy moc a ovládání druhých – a je přitom lhostejné, zda mluvíme o kapitalismu nebo o tom, co se odehrává v naší posteli – která je ne náhodou často středobodem Fassbinderových her.

Hlavní hrdinku Petru ztvárnila Veronika Korytářová, její mladou milenku Karin Karolína Baranová. Obě herečky spolu hrají ve zdejším divadle již v inscenaci Faust. Kombinace Katharine Schmitt režírující neznámější Fassbinderův text nabízí ve výsledku divákům unikátní inscenaci současného moderního divadla.

 

Divadlo F. X. ŠaldyHořké slzy Petry von Kantové. Režie: Katharina Schmitt. Dramaturgie: Tomáš Syrovátka. Scéna: Pavel Svoboda. Kostýmy: Tereza Beranová. Hudba: Nick Gill.

Premiéra 13. února 2015 v Divadle F. X. Šaldy.

 

Foto: Peter Fab