Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Divadelní svět Brno 2018: Hlavně žádnou prázdnotu! – Divábáze
Zpět na výpis článků

Divadelní svět Brno 2018: Hlavně žádnou prázdnotu!

Wolfram Lotz je jedním z nejprogresivnějších mladých německých dramatiků, ve svých divadelních textech pracuje s dekonstrukcí děje i promluv, autoreferenčními odkazy a nechává velký interpretační prostor inscenátorům. To platí i pro Pár vzkazů veškerenstvu, ve kterém Lotz nabízí prostředí mezi životem a smrtí, v němž je zpovídán Kleist stejně jako rodič přišedší o dítě, to vše sledováno párem, který čeká, až mu bude dán jejich vlastní potomek.

Režisérský tandem Studia Hrdinů Jan Horák a Michal Pěchouček plně využil nastaveného bezčasí hry, v němž se postavy objevují a zase mizí, bohužel s ním ale naložili natolik volně, že se logické souvislosti chvílemi ztrácely. Část původně mužských rolí nahradili ženskými, čímž vytvořili opozici: ženy, které jsou neustále odkazovány do svých mezí a moderátor-muž, jenž řídí průběh celého „televizního pořadu“, ve kterém jsou mluvčí vyzpovídáváni a vysílají jedno slovo Všehomíru. Přidání sexualizovaných mizanscén tento opoziční rámec ještě umocňuje. Navíc došlo k řadě škrtů a přerozdělení původních promluv, to může v důsledku pro diváka neznalého původního textu vyznívat zmatečně, protože v závěrečné scéně splývají několikery repliky v jedné postavě indiánky. Funkčně je naopak vyřešena problematika Lotzových poznámek pod čarou, z nichž se částečně stávají zpívané pasáže doplňující hlavní dění.

Převládající složkou se stává Pěchoučkova scénografie, jež se skládá z pastelových trámů, které jsou využívány k vytváření zídek dělících prostor a následně ke stavbě domu-týpí. Tato čistá, asociačně nevinná scéna je postupně rozbíjena mlhou a pneumatikami kutálejícími se z jedné strany na druhou, aby se v závěru uklidila, postavy opustily scénu a zůstala pouze indiánka bijící jedním z trámů za křiku do země.

Inscenace je náhledem do práce se současným moderním textem, který je u nás představován stále pomálu. Zůstává však pouze oním náhledem.


  • STUDIO HRDINŮPár vzkazů veškerenstvu
  • Autor: Wolfram Lotz
  • Režie: Jan Horák, Michal Pěchouček
  • Překlad: Michal Kotrouš
  • Dramaturgie: Jan Horák
  • Výprava: Michal Pěchouček
  • Kostýmy: Ondřej Kinský
  • Hudba: Dominik Gajarský
  • Výtvarná spolupráce: Jáchym Bouzek, Jakub Rajnoch, Michal Šindelář
  • Asistent režie: Anna Mášová
  • Hrají: Sára Arnsteinová, Natália Drabiščáková, Eva Hacurová, Jiří Kniha, Ivan Lupták, Dana Poláková, Marta Vítů

Premiéra 25. června 2017, recenze psána z uvedení 24. května 2018 v rámci festivalu Divadelní svět Brno.

FOTO: archiv Studia Hrdinů