Zpět na výpis článků

Divadelní Flora 2018: Když nenávist plodí nenávist

V sobotu 12. května byla na Divadelní Floře uvedena první velká zahraniční produkce, jež souzní s tématem letošního ročníku festivalu ‒ Nenávist Landungsbrückenu Frankfurt. Režisér Linus Koenig se inspiroval stejnojmenným francouzským filmem z devadesátých let Mathieua Kassovitze, jenž zobrazuje 24 hodin tří mladíků, vyrůstajících v ghettu, během vln násilí a demonstrací, při nichž byl policistou uveden do kómatu jejich přítel.

Koenig převedl děj do Frankfurtu a doplnil ho o promítání videosekvence zobrazující televizní záběry různých forem násilí a o další dvě roviny ‒ herecké castingy, v nichž se ukazuje latentní rasismus při obsazování rolí, a rámcovou linii, kdy se herci připravují na divadelní adaptaci filmu. Obojí je od sebe světelně oddělené, a tak nedochází ke splývání. Problémové jsou ale jednotlivé sekvence adaptovaného filmu. Tři herci (Amin Biemnet Haile, Jochen Döring, Hadi Khanjanpour), v červeno‒modro‒bílých teplákových soupravách, odehrávají jednotlivé fragmenty/scény filmu, a to včetně přesného dodržení původních mizanscén a gestikulace. Dochází tak k jakémusi převodu filmu na divadelní prkna, během něhož ale jednotlivé situace a jejich významy splývají. To je zapříčiněno především množstvím postav, které se objevují ve filmu, a které jsou v inscenaci nastoleny natolik rychle a bez jasného představení, že splývají s hlavními postavami a nejsou tedy zřejmé jejich vzájemné vztahy.

To vše je ještě podpořeno častými improvizovanými pasážemi, do kterých sice herci přinášejí silnou energii a je v nich evidentní jejich vzájemné mentální napojení, vytváří však pro diváka další nečitelné pasáže, jež slouží jen jako spojovací můstky. Je pravděpodobné, že za zmatečnost inscenace může nejen nepřenositelnost kontextová, ale částečně také složitá přenositelnost jazyková ‒ herci využívají německého slangového výraziva, které je do češtiny těžké adekvátně převést, a z titulků se tak stává postupně spíše významový slovníček se spoustou vysvětlivek.


  • LANDUNGSBRÜCKEN FRANKFURTNenávist
  • Předloha: Mathieu Kassovitz
  • Režie, scéna a kostýmy: Linus Koenig
  • Hudba: Thomas Buchenauer
  • Dramaturgie: Hannah Schassner
  • Hrají: Amin Biemnet Haile, Jochen Döring, Hadi Khanjanpour

Premiéra 3. listopadu 2016, recenze psána z uvedení 12. května 2017 v rámci festivalu Divadelní Flora.

FOTO: Facebook Divadelní Flory