Zpět na výpis článků

Chtěli jste cestovat na hezké místo, ale skončili jste v Brně – What?

V lednu v brněnském CO.LABSu prezentovali zahraniční studenti z programu Erasmus+ v rámci Ateliéru divadla bez hranic na DiFa JAMU své závěrečné vystoupení nazvané What?. Čtrnáct studentek a studentů různých národností během jednoho semestru přišli s námětem, připravili scénář a nazkoušeli hru o několika aktech. Děj se odehrává v Brně a je založený na kulturních a charakterových stereotypech.

Jaké je to chystat se na výlet k moři, ale přistát v Brně? Zprvu jistě šok, ale každý si to své nakonec najde. V několika scénách What? představuje obraz Brna tak, jak ho nejspíš postupně poznávali tvůrci představení, když do města dorazili na studijní pobyt. Krom například brněnských katakomb či hradu Špilberk byla pozornost věnována obzvlášť falickým aspektům brněnské každodennosti. Jak by například mohly zůstat nezmíněny takové obligátní pamětihodnosti jako orloj na náměstí Svobody nebo jezdecká socha markraběte Jošta? Nakonec se v duchu takto přímočarého humoru neslo v podstatě celé představení.

S postavami si autorstvo pravděpodobně nelámalo hlavu moc dlouho, některé charaktery však byly promyšlenější než jiné. Typičtí byli například influenceři, kteří se všude fotili na internet, busker, rapper či dvojčata identická v oblékání i vystupování. O něco originálnější byla například postava cukrářky a jejího učně přenášejícího několikapatrový dort pro bohatého zákazníka z Káhiry. Každá postava navíc disponovala specifickým nadáním podle toho, co bylo doménou jejich hereckých interpretů. Postupně se tak podle vlastních schopností předvedli s etudami zpěvu, akrobacie, tance či hry na hudební nástroj.

Spíše než ucelený děj je What? spojením jednotlivých skečů v jeden nesourodý celek, zarámovaný ústřední situací spisovatelky, která musí stihnout deadline, a jak sedí na pohovce v pozadí scény a píše do notebooku, stávají se řádky jejího textu realitou. Celkově se zdá, jako by postava spisovatelky opisovala brněnské lokality z brožury pro turisty KAM v Brně.  Nejde totiž nijak do hloubky, nepřidává vlastní zkušenost s moravskou metropolí a omezuje se pouze na klasické turistické lokality.

Rytmus i humor představení jsou založeny na jednoduchém principu fyzična a tělesnosti. Ty jsou zpřítomněny například akrobacií, tancem, zpěvem či právě narážkami na brněnské specifikum všudypřítomnosti falických prvků ve veřejném prostoru. Tyto jednotlivé výstupy navíc nekorespondují svými kvalitami: některé jsou takřka profesionální, některé ztvárněné spíše jen symbolicky.

Celý příběh končí, jak jinak, velkou párty s vínem, dortem a hudbou. Všechny postavy si nakonec uvědomí, že skončit v Brně není zase tak špatná zkušenost, a rozhodnou se vychutnat si svůj pobyt do posledního loku. Koncem představení však veselý hodokvas nekončí a už několik minut po konci herci stejně tak bujaře slaví ve foyer CO.LABS. Na představení je vidět jeho účelovost – splnit zadání rychle a bez zbytečných složitostí. Groteska tvořená sérií scének tak díky rychlému spádu událostí dokáže bavit po celou dobu jejího trvání.

Autor je studentem 1. ročníku magisterského programu Divadelní studia na Katedře divadelních a filmových studií a programu Kulturní antropologie na Katedře sociologie, andragogiky a kulturní antropologie Univerzity Palackého v Olomouci.


  • Představení studentů programu Erasmus+ na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění – What?
  • Režie: Adéla Kratochvílová
  • Dramaturgie: Susana Amores
  • Hrají: Meruyert Tazhibayeva, Aiym Sapar, Claudio Suárez, Jonathan Seoane, Camilo Franco, Veronika Gašperanová, Eryk Herbut, Klaudia Chomisteková, Joaquín Morgado, Samuel „Gilla“ Wennekes, Diego Fuertes, Luísa Cortez, Vladyslav Solodun, Susana Amores
  • Pedagogické vedení: Pavla Beranová, Tereza Havránková, Dada Klementová, Adéla Kratochvílová, Adam Mašura, Pavol Seriš

Premiéra 25. ledna 2024, psáno z reprízy 27. ledna 2024.

FOTO: Jan Šmach

Poslední články autora