Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci uvedl 23. dubna 2019 plánovaný projekt Balet Gala, kde účinkují jak domácí tanečníci, tak přizvaní hosté z Národního divadla moravskoslezského a Národního divadla, ke kterým se připojil také umělecký šéf souboru Michal Štípa, jenž svou taneční kariéru prvního sólisty Národního divadla ukončil v únoru tohoto roku. Jedná se o poměrně ušlechtilou náhradu za plánovaná představení inscenace The Beatles Celebration, která zatím nemůže být reprízována kvůli problémům s autorskými právy za slavné písně.
Těžištěm večera byly ukázky ze slavných romantických titulů dvou baletních skladatelů 19. století, Petra Iljiče Čajkovského a Ludwiga Minkuse, jež jsou zároveň odkazem možná nejznámějšího baletního choreografa Maria Petipy. První část představení patřila fragmentům ze španělsky laděného baletu Paquita (L. Minkus), jež nastudoval nový sólista baletu Guido Sarno. Tato část působila po technické stránce i po stránce tanečního projevu rozpačitým dojmem. Vystupovaly znatelné rozdíly mezi kvalitou tanečníků, nejednotnost sboru a nejistota sól. Sólový pár tančila první sólistka baletu Moravského divadla Yui Kyotani s partnerem Guidem Sarnem, kteří svým výkonem zachránili výsledný dojem této části. Po pauze ovládly jeviště divácky vděčné pas de deux a duety. Výběr domácích sólistů korespondoval se současným repertoárem souboru, a diváci se tak mohli kochat grand pas z nejnovější premiéry souboru, baletu Bajadéra (L. Minkus), svatebním pas de deux ze třetího jednání Spící krasavice (P. I. Čajkovskij) a pas de deux z baletu Don Quijote (L. Minkus), kde zazářila Yui Kyotani, která za svůj výkon v roli Kitri obdržela roku 2017 cenu Thálie, jejíž udělení svými výkony opakovaně potvrzuje. Podtitul Balet Gala zní „5 Thálií – 1 jeviště“, a vrcholem večera tak byly výstupy Michala Štípy a Nikoly Márové, z nichž každý je majitelem hned dvou cen. Svými výkony přinesli na jeviště noblesu a sebevědomý procítěný projev. Je pouze škoda, že na rozdíl od olomouckých tanečníků, kteří tančili celá pas de deux včetně variací a závěrečné kódy, zatančily tyto tváře první české scény společně pouze adadgio z druhého jednání Labutího jezera a Louskáčka (P. I. Čajkovskij).
V rámci formátu Balet Gala však začal Štípa realizovat rovněž své ohlášené plány v podobě integrace moderního a současného tance do primárně klasického repertoáru. Do programu začlenil duet Zrcadlení z komponovaného večera Three4Dance a pozval také komický hravý duet z Balcão de Amor, který je součástí titulu All That Jazz, Rock, Blues Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Také za tuto choreografii byli jeho interpreti v roce 2017 nominováni na cenu Thálie. Skvěle zakřiknutý Stéphane Aubry získal širší a temperamentní Barbora Šulcová dokonce úzkou nominaci.
Možnou prestiž celého večera snižovala reprodukovaná hudba, jelikož nekvalitní různorodé nahrávky znějící z praskajícího reproduktoru působily rušivým dojmem. Pokud od baletu vyžadujete příběh a emoce, navštivte raději ostatní tituly baletního souboru. Pokud vás však uhranou sólové i sborové výstupy, třpyt kostýmů a v Olomouci vzácné taneční osobnosti, Balet Gala oceníte. Jak velmi příhodně poznamenal ředitel divadla David Gerneš, jedná se zřejmě o poslední příležitost, kdy lze spatřit dlouholetý taneční pár Nikolu Márovou a Michala Štípu společně na jevišti.
- MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC – Balet Gala
- Paquita
- Choreografie: Michal Štípa/ Marius Petipa
- Nastudování: Guido Sarno
- Účinkují: Y. Kyotani, G. Sarno, H. Madecká, Ch. Jones, S. Wilkinson, R. Hickey, E. J. Smith, M. Tsepeleva, E. Giglio, K. Iranová, E. Giglio, C. Rees, N. Polak, E. Krajčírová, D. Hanelová
- Spící krasavice – pas de deux III. jednání
- Choreografie: Marius Petipa
- Účinkují: J. Smith, C. McFarlane
- Labutí jezero – adagio II. jednání
- Choreografie: Marius Petipa
- Účinkují: Márová, M. Štípa
- Bajadéra – Grand pas
- Choreografie: Michal Štípa/ Marius Petipa
- Účinkují: R. Hickey, P. Oliver, Laptěva, N. Polak, E. Krajčírová, Z. Brent, L. Cenek, I. Jambor
- Zrcadlení – duet
- Choreografie: Peter Dedinský
- Účinkují: H. Madecká, A. Polo
- Louskáček – adagio II. jednání
- Choreografie: Youri Vàmos
- Účinkují: H. Márová, M. Štípa
- Balcão de Amor – duet
- Choreografie: Itzik Galili
- Účinkují: B. Šulcová, S. Aubry
- Don Quijote – pas de deux III. jednání
- Choreografie: Marius Petipa
- Účinkují: Y. Kyotani, G. Sarno
- Paquita
Psáno z prvního uvedení 23. dubna 2019 v Moravském divadle Olomouc.