Zpět na výpis článků

Animální podstata Daniela Szásze

Na dvacátém prvním ročníku festivalu Divadelní Flora se v rámci dramaturgické linie Visegrad Performing Arts představil maďarský tanečník Dániel Szász se svým tanečním sólem Loop. Choreografii tvořil mimo jiné jako rezident v Divadle na cucky, kde své dílo v podobě work in progress prezentoval 14. ledna 2017 ještě pod názvem Transmutation.

Od svého prvního představení v Olomouci se výsledný tvar samozřejmě vyvinul, ale označení transmutation – proměna – je v kontextu této taneční inscenace stále velmi přiléhavým výrazem. Na poli třiceti minut se performer z na zemi ležícího nahého červa proměňuje ve vyšší a děsivější formy existence, které si však zachovávají animální podstatu.  Szász nejprve představuje zvíře skrze přijetí určitých atributů jeho chování, po psím způsobu „trhá“ oblečení nebo se oblizuje jako kočka. Postupně se tato animální podstata projevovala pouze v neblahém instinktivním postavení těla a v mimice obličeje, skrze který prosakovala napovrch celá zvířecí stránka tanečníka, zakořeněná v těch nejbazálnějších pudech lidské osobnosti. Mysteriózní děsivé výrazy se ve zpomaleném tempu prolínaly a transformovaly. Samotné tělo tanečníka tuto silnou expresi následovalo a svaly trupu se napínaly a znovu uvolňovaly až k „prasknutí“. Hororový dojem byl ještě umocněn použitím světel, která byla nositeli atmosféry a emocí. Hudební složka neexhibovala, ale svým poněkud temně působícím minimalismem sloužila tanci jako nenásilná podpora, hlasově však Szász svou animální podstatu nepodporoval.

Minimalistické je i choreografické pojetí pohybů, které se vyznačují opakováním, postupným gradováním a cyklením. Hlavní důraz je kladen na plasticitu těla, „výraz“ svalů a anatomii trupu i tváře, což tanečník prezentuje také zvoleným kostýmem, kterým jsou volné černé kalhoty. Jednou z velkých předností díla je střídání okamžiků klidu, akce a zastavení těla ve svalové tenzi, což vytvářelo napětí v hledišti i na jevišti.

Na fyzicky náročnou choreografii byl Szász technicky i kondičně připraven, každý pohyb prováděl přesně a uvědoměle, nestrádala však ani emoční, herecká složka, do které se performer hluboce položil. Ač nepracuje pouze s čistě tanečními prostředky je Loop na Divadelní Floře zatím jedinou inscenací, která staví svůj výraz primárně na tanci a tělesnosti, nikoli na míře dalších výrazových prostředků doplněných pohybem.


The SymptomsLoop. Choreografie a interpretace: Dániel Szász. Světla a scéna: Attila Szirtes. Kostým: Edit Szűcs. Hudba: Balázs Barna.

Premiéra 3. března 2017 v MU Színház v Budapešti. Psáno z reprízy 14. května 2017 v Divadle na cucky v rámci 21. ročníku festivalu Divadelní Flora v Olomouci.

FOTO: archiv Divadelní Flory

 

Poslední články autora

NORMA 2019: Den druhý

4+4 dny v pohybu 2019: Koncentrovaná exhibice za rohem

4 + 4 dny v pohybu 2019: Drásavý příběh o znečištění