Zpět na výpis článků

Ambivalence nevěst

Soubor činohry Moravského divadla Olomouc zahájil sezónu 2017/2018 premiérou komedie Vzpoura nevěst s podtitulem Láska je láska, ale řízek je řízek. Režisérkou je nynější umělecká vedoucí Divadla Petra Bezruče Janka Ryšánek Schmiedtová, která je s dramaturgyní inscenace Michaelou Doleželovou spoluautorkou dramatického textu. Tvůrkyně titul uvedly již roku 2013 v Městském divadle Zlín, konkrétně na komorní scéně Studia Z, a nyní se jej pokusily přenést na jeviště velkého divadla.

Partnerem inscenace a zároveň jeho inspirací i tématem je svatební portál Beremese.cz, odkud autorky převzaly texty a náměty pro svou hru, přičemž některé části webu citují doslova. Už tento fakt inscenaci poněkud podrývá a staví do rozpolcené, pokrytecké polohy. Na jedné straně se inscenace k předsvatebnímu šílenství staví kriticky, ale získáním materiálu využila zmíněného webu ve svůj prospěch, a dokonce jej v rámci replik propaguje. Zesměšňuje aktivitu a poselství platformy, které v programu vyčlenila celou stránku pro reklamu. Viditelně také balancuje mezi společensko-kritickým pojetím díla, crazy komedií a psychologickou sondou do prožívání postav. Zmíněné spojení se samozřejmě nevylučuje, ale v tomto případě jednotlivé suroviny trojobalu ležely pouze vedle sebe a požadovaný řízek z nich nikdo neusmažil.

David Janošek si ve své scénografii vytyčil přenést na jeviště perleťový přepych svatebních prostor a vytvořil tak místnost, ve které probíhal předsvatební kurz. Velká okna, zlaté ornamenty na krémových stěnách, světélkující dekorace a podlahu pokrytou dřevěnými parketami však mírně ironizoval šesticí průhledných gymnastických míčů sloužících klientům svatební agentury místo židlí. Postupně se na nich usadila naivní a povrchní Petra (Daniela Krahulcová), bývalá pornoherečka s dobrým srdcem Hana (Vladimíra Včelná), dvakrát rozvedená „vojanda“ Romana (Naděžda Chroboková-Tomicová), které už to napotřetí určitě vyjde, zakřiknutá Jana (Vlasta Hartlová) připravující se na padesáté výročí sňatku, homosexuál Marek (Marek Pešl) a Marie (Vendula Nováková) s nízkým sebevědomím, která nesnáší budoucí tchýni, zato miluje svého Mílu a jídlo. Nad vším tím různorodým zmatkem stála perfektní, seriózní a přísná doktorka Zapletalová (Kateřina Vainarová), které jde ale ze všeho nejvíc o peníze. V jednotlivých epizodách připravuje nevěsty čekatelky, ne příliš citlivým způsobem, na stres okolo příprav. Trénuje chůzi, pózy na fotografie i jejich postavu. Není proto divu, že se účastníci kurzu nejednou vzbouří a řeknou Dost!

Podobně jako celá inscenace bylo i pojetí postav nejednoznačné. V hereckém projevu i kostýmech byly výrazně stylizovány a jednalo se spíše o typy než o charaktery. Silný kontrast tvořily dlouhé sebeanalytické monology, při kterých se objevovaly pokusy o realistické psychologizované herectví. Nadbytečné promluvy zpomalovaly tempo inscenace, což se režisérka snažila vykompenzovat pohybovou akcí a slovními přestřelkami, kam byly humor a prvoplánové gagy vkládány nápadně a nepřirozeně.

Inscenace z repertoáru Moravského divadla nijak výrazněji nevystupuje. Pokud se ztotožníte s ironickým pohledem na svatbu nebo s osudem některého hrdiny, můžete v díle své téma najít. Není však zcela jasné, jaké stanovisko inscenace k problematice zaujímá ani jakých prostředků k vyjádření diskurzu používá. Humor a ironická nadsázka koroduje s hlubokomyslnými sondami do životů a cítění postav množství nepotřebných replik s přemrštěnou divadelní zkratkou.


  • MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC – Vzpoura nevěst
  • Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
  • Dramaturgie: Michaela Doleželová
  • Výprava: David Janošek
  • Hudba: Michal Sedláček
  • Pohybová spolupráce: Petra Glacová
  • Inspicient: Ilona Bláhová
  • Nápověda: Ivana Smudová
  • Účinkovali: Kateřina Vainarová, Daniela Krahulcová, Vendula Nováková, Vlasta Hartlová, Vladimíra Včelná, Naděžda Chroboková-Tomicová, Marek Pešl

Premiéra 15. září 2017, recenze psána z reprízy 3. října 2017.

FOTO: archiv Moravského divadla Olomouc