Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Alte Meister aneb jak Bernhard zbavuje umění veškeré úcty – Divábáze
Zpět na výpis článků

Alte Meister aneb jak Bernhard zbavuje umění veškeré úcty

Sekce Regie: Dušan D. Pařízek, Wien vyvrcholila na letošní Divadelní Floře ve středu večer inscenací Alte Meister, Staří mistři z vídeňského Volkstheateru. Dramatizaci románu Thomase Bernharda sepsal Dušan D. Pařízek společně se scenáristou Svatoplukem Jelínkem už před deseti lety, kdy měla premiéru inscenace se souborem tehdejšího Divadla Komedie v Praze. Dva muže rozebírající otázky postavení umění ve společnosti si tehdy zahráli bratři Karel a Marian Rodenovi.

Předposlední Benrhardův román přepsali z monologických litanií o výtvarném umění, hudbě i literatuře jednoho zahořklého intelektuála a hudebního kritika Regera do dialogu s hlídačem v kunsthistorickém muzeu Irrsiglerem. Z původního textu je vyškrtnuta třetí osoba, Atzbachera, který je tu pozorovatelem a vypravěčem. Větší prostor dostávají úvahy o vkusu a směšnosti, o různých náboženstvích a politických systémech. Bernhardův specifický jazyk se vyznačuje jistou asketičností, strohostí a především opakováním. Navozuje tak dojem proudu vědomí, jež nás strhne relativizací všeho kolem.

Pařízkovo scénografické řešení je jednoduché a čisté. Navozuje dojem prostorného galerijního sálu. Židli a malou lavici obklopují tři papírové plochy, na které jsou promítány detaily stařeckých vousů a fotografií, jejž mají vyvolat asociace k Tintorretově obrazu Muže s bílým plnovousem a některým politikům.

Reger Lukase Holzhausena je autoritativním, ale přesto zranitelným člověkem, který představuje Bernhardovo alterego. Často působí jako samolibý intelektuál, vyžívající se ve svých monologických koncertech a hlídač Isrrsigler Rainera Galkeho mu slepě naslouchá a místy přebírá jeho myšlenky za své. V tu chvíli mentor zpochybňuje, co jeho žák papouškuje a dostává se tak do konfliktu s vlastními názory. Postupem času divák dochází ke konkrétním vyjádřením o umění v životě člověka, jež se pozvolna překlene v Regerovu osobní zpověď o smrti životní družky a o nemožnosti spáchat sebevraždu. S vědeckým přístupem Reger přistupuje k experimentu sebevražda oběšením, ale jen potud, pokud mu to dovoluje zaznamenat vědecké poznatky z pocitů těsně před usmrcením, neboť k dokončení nemá dostatek odvahy. Vrzání židle zaměňuje za hru houslí, protože Mozart a Beethoven nebyli nic víc než diletanti. Herci si skáčou do řeči a osobní fyzické souboje jsou završením každého pominutí Regerových smyslů. Galke udrží Holzhausena jen stěží, než rozsápe díla starých mistrů na cáry. Naléhavost inscenace je zjevná a strhává každého svým neutuchajícím tempem a zápalem pro umění.

Na besedě po olomouckém představení režisér Pařízek uvedl, že od pražské inscenace se vídeňské provedení značně liší. Přítomnost dvou bratrů na jevišti posílila osobnější ráz textu a dala prostor i hlubšímu vyznění vztahu muže s jeho zesnulou manželkou. Podle Pařízka je román vizionářským textem, který mu umožnil obnovit drama pro Volkstheater se změnami, jež v jistém směru pozměnily celkový inscenační přístup. Pro Vídeň jsou tak Staří mistři politickou hrou s beckettovským nádechem a je možné, že ani tato varianta románu není na jevišti poslední.

 

Volkstheater VídeňStaří mistři. Režie: Dušan D. Pařízek. Dramaturgie: Roland Koberg. Scéna: Dušan D. Pařízek. Kostýmy: Kamila Polívková. Hrají: Lukas Holzhaausen, Rainer Galke.
Premiéra 18. října 2015  , psáno z reprízy 18. května 2016 v rámci festivalu Divadelní Flora Olomouc.
Foto: Facebook Divadelní Flory

Poslední články autora