Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Z uzavřených divadel pod širé nebe – Divábáze
Zpět na výpis článků

Z uzavřených divadel pod širé nebe

 

Rok 2020 mohl díky své numerologické souhře získat už sám o sobě punc výjimečnosti. Ukázalo se však, že mu to nestačí a musí se do dějin světa zapsat něčím mnohem zásadnějším. Před pár týdny ještě nemyslitelné; dnes každodenní součást našich životů. Omezení, uzavření, distanc. Sama jsem kdysi byla nucena odepřít si na několik měsíců jakoukoliv kulturu, ale nikdy mě nenapadlo, že tomu bude o pár let později vystaven celý svět. V zájmu zachování si pozitivního ducha jsem samo sebou začala hledat výhody stejně jako ostatní. Jsme na tom všichni stejně a je tedy samozřejmé, že solidarita a ohleduplnost v těchto dnech musí být na prvním místě. Nemluvě o možnosti jistého usebrání se a zklidnění jinak hektického životního tempa. Navíc divadla a kultura všeobecně dostaly také příležitost dokázat, zač stojí, co pro společnost ve skutečnosti všechno znamenají a že nejsou jen pouhými pobírači dotací. Jaké budou jejich ztráty, jak se promění trh, kdo přežije a kdo ne ukáže až čas.

Ovšem v několikatýdenním deficitu živého umění, věci časoprostorově závislé na energetické výměně přijímače a vysílače se divadlo adaptovalo a přešlo k polovičaté (leč potřebné) transformaci do online prostoru. Celorepublikově se streamovalo na všech frontách a snad každé divadlo sáhlo do svého videoarchivu nebo předčítalo literaturu. Moravské divadlo na svém Facebooku vydávalo seriál „Odmaturuj s MDO“, kde herci různými žánry i formami zprostředkovávali kánon maturitní literatury. Soubor opery a operety se vydal na turné po regionálních domovech důchodců a dalších podobných zařízení a tzv. zpíval do oken a v neposlední řadě se zjevila na scéně talkshow „Rozhovory v papučích“ s ansámblem MDO. Divadlo Tramtarie bavilo diváky groteskními seriály a videy z archivu své stand-up show Herci na ležáka a streamovalo za symbolický dukát některé ze svých inscenací. Divadlo na cucky předčítalo dětem pohádky a dospělým milostné dopisy slavných. Co ale dělali všichni úplně stejně – od šití kostýmů přešli k šití roušek a jejich distribuci.

První vlaštovkou se 12. května stalo Divadlo RePublika se svou satirou na motivy knihy Jaroslava Kmenty Boss Babiš, kterou zájezdově uvedlo v Jablonci nad Nisou se zarouškovanými diváky, herci i sedadly. Na výbornou se tak sešlo aktuální s akutním a tento politický kabaret naložil dlouho abstinujícím divákům notnou dávku nadhledu a otázek. Příhodně vtipným paradoxem budiž skutečnost, že tato inscenace se ještě před uzavřením divadel prohnala mediálním světem jako nežádoucí a v mnoha kulturních domech a regionálních divadlech byla odmítána pro svou zjevnou kontroverznost.

V těchto dnech, kdy měl ulicemi Olomouce prosvištět vír divadla, tance a hudby čtyřiadvacáté Divadelní Flory, Olomoučanům ve smutku a již totální frustraci vysvitla naděje. Nejenže o Divadelní Floru nepřijdou, ale budou jí mít v podstatě o to více. Na podzim se v šesti dnech v Olomouci představí české a slovenské inscenace korespondující s mottem letošního ročníku „Krásný nový svět“, které mimochodem vlivem současné situace nabývá ještě zakalenějších odstínů, než bylo původně zamýšleno. Program se trochu upravil z důvodu nemožnosti účasti zahraničních souborů, ale organizátoři diváky uklidňují na své sociální síti i prostřednictvím mnoha videopozdravů od samotných umělců, že za rok se v Olomouci dozajista ukáží.

Moravské divadlo čekal velký rok stoletých oslav jeho existence. Snilo se, plánovalo se, sháněly se finance a vypadalo to velmi nadějně. Ředitel David Gerneš bral tuto výzvu až patrioticky a v rámci letní Flory zamýšlel několikadenní slavnosti s bohatým open air programem. Bohužel i tato akce byla zasažena nepřízní osudu. Výročí se prozatím tedy oslaví na podzim galavečerem a vydáním publikace mapující stoletou cestu Moravského divadla. Kočování po okolí a velké plány s prozatímní scénou na Výstavišti Flora se přesouvají i z finančních důvodů na léto příští. Není ovšem všem dnům konec a diváci se mohou těšit na Moravské kulturní léto na Korunní pevnůstce a vítanou novinkou ve směřování našeho kamenného divadla je příslib zavedení dramaturgických úvodů před představeními.

Korunní pevnůstka však položila základy novým možnostem i všem ostatním a její amfiteátr bude naplno využit již nyní v měsíci červnu, kde se představí produkce jak Moravského divadlaMoravské filharmonie, tak Divadla Tramtarie, Divadla na cucky i souboru Nabalkoně. Tato fúze, byť může vypadat prapodivně, vysílá do světa především zprávu, že olomoucká divadla jsou připravena spolupracovat. Jinými slovy, že v karanténním světě je divadlo se svým principem „tady, teď a všichni spolu“ věc křehká a je třeba si unikátnosti tohoto média vážit a pěstovat jej.

A že je v pěstování divadla Olomouc houževnatá dokládá i fakt, že červnový program na pevnůstce odstartuje horká novinka Divadla Tramtarie inscenace Láska za koronu, v níž se diváci ocitnou ve vůbec prvním divadelním ztvárnění aktuálního nouzového stavu.


FOTO: archiv Statutárního města Olomouc

Poslední články autora