Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Spojování, rozdělování a hledání – Divábáze
Zpět na výpis článků

Spojování, rozdělování a hledání

Taneční titul Two souboru Lee K. Dance jsme na Divadelní Floře viděli vlastně náhodou. Jednalo se o náhradu za zrušené představení Tail Language – jedné ze čtyř tanečních inscenací dramaturgické linie Fokus: Korea. Při hodnocení Two tedy nelze pominout fakt, že se nejedná o první a jednoznačnou volbu dramaturgů festivalu. Jelikož se však choreografka a umělecká vedoucí souboru Lee Kyung-eun na poli profesionálního tance a choreografie pohybuje již více než dvacet let, lze ji zřejmě označit za jednu z důležitějších osobností jihokorejského tance a jednalo se tudíž o adekvátní alternativu za původní výběr.

Jak předestírá anotace, věnuje se dílo filosofickému rozjímání o magické „dvojce, dvojici“, v níž se jeden proměňuje v druhého. Téma hledání druhé polovičky a spřízněné duše, touhy vytvořit s někým jedno tělo a jednu bytost nelze označit za originální. Díky své frekventovanosti však zároveň vyvolává zájem a zvědavost nad různými a novými způsoby zobrazení a zpracování tématu. Ani v tomto bodě jsme se však nějakého zásadního uměleckého vkladu nedočkali. Jedním z dominantních prostředků totiž byla kontaktní improvizace poměrně přehledně akcentující etapy hledání, potkávání i rozdělování. Využívány byly zejména základní „cvičení“ a principy vyvažování, předávání své tělesné váhy tělu partnera, interakce těl skrze „bod kontaktu“.

Ač byla jednoduchost zjevným záměrem choreografky, zanechalo ve mně dílo zážitek skvělého školního představení s výborně zvládnutou technikou, avšak ne dojem svébytného uměleckého díla, jelikož zvolené téma sledovalo poněkud nedůsledně, a přesto násilně a schematicky. Tento dojem ve mně umocnilo také prvoplánové užívání předmětů. Červený balonek uvázaný na prstě jako explicitní znázorněni červené nitě pojící člověka s předurčenou druhou polovičkou, auto jako symbol cesty. Avizovaná snaha „komunikovat s diváky ryzím pohybem“ tak, kvůli těmto zbytečným berličkám, rovněž nedošla naplnění.

I přesto ale inscenaci nelze upřít kvality choreografické i hudební kompozice pohybu, jež pracuje s minimalistickým přístupem. Choreografka čerpá ze základních principů a přirozeného jednání lidského těla, jako je chůze, dech, hlas a vztah těl k sobě navzájem, ke zvuku/hudbě a prostoru. Při koncentraci na formu choreografie nás dílo jistě zaujme svou atmosférou, spoustou zajímavých obrazů, tvarů a zejména prací se zvukem. Tuto možnou optiku divákům nikdo neodepírá, avšak dramaturgie inscenace chce pracovat také se sdělením jistého tématu, jehož zprostředkování je místy velmi rozpačité.


  • LEE K. DANCETwo
  • Režie a choreografie: Lee Kyung-eun
  • Skladatel: Jimmy Sert
  • Dramaturg: Ahn Kyung-mo
  • Světelný design: Kang Young-ku
  • Účinkují: Kwon Lyon-eun, Kim Jinseon, Kim Sun-ju, Koo Bonjun, Lim Jae-hong

Psáno z uvedení 17. května 2019 v rámci festivalu Divadelní Flora.

FOTO: archiv Divadelní Flory

Poslední články autora

NORMA 2019: Den druhý

4+4 dny v pohybu 2019: Koncentrovaná exhibice za rohem

4 + 4 dny v pohybu 2019: Drásavý příběh o znečištění