Zpět na výpis článků

Dny židovské kultury: Prostějovská kauza v Divadle hudby

V rámci olomouckých Dnů židovské kultury byla ve středu 10. 10. 2018 v Divadle hudby uvedena autorská dokumentační inscenace Jakuba Čermáka Po tvých hrobech šlapu. Premiéra se uskutečnila 11. 9. 2018 v Moving Station v Plzni a ukázala se jako velmi aktuální, jelikož obsahuje silné vyjádření a postoje k současným bolestivým tématům. Místy vulgárně, ale zároveň s nadhledem a humorem reaguje na kauzu zničeného a zneuctěného židovského hřbitova v Prostějově, který by měl být znovu vystavěn.

V inscenaci účinkují tři herci (Hana Müllerová, Jáchym Kučera, Richard Němec), kteří postupně střídají role. Na jevišti jsou již před začátkem představení, oblečeni v bílých teplákovkách s urnami v rukou. Hana Müllerová nejprve divákům předčítá průběh kauzy židovského hřbitova v tzv. „městě P“ a u toho na stole staví Jáchym Kučera s Richardem Němcem hřbitov; tím nám během chvilky nastiňují celý průběh změn a staveb na prostoru, kde jsou pohřbeny stovky lidí. Používají k tomu dětské hračky, panenky, sirky, a dokonce i hořčici. Následně se dostávají k odkazu na Antigonu a představují divákům nejpodstatnější část Sofoklovy hry, kde se Antigona rozhodne přes zákaz pohřbít svého bratra. Pokračují směsicí různých scének parodujících třeba prostějovské radní nebo festival Wolkrův Prostějov či vystupují v rolích rapujících strašidel, v roli Supermana nebo žáků základní školy. Mají snad sto let staré židovské kosti větší práva než živé děti?! Herci často oslovují diváky a reagují na ně. Dostávají je tímto více do děje, snaží se diváky angažovat, abychom si uvědomili, koho jsme se rozhodli uctívat a koho naopak ne. Místy herci pobíhají a rozhazují noviny nebo groteskně tančí a recitují; nikdy neztrácí rytmus a jsou zapáleni do svých rolí. Antisemitismem, nahotou, onanií, vulgarismy a silně černým humorem jednu část publika dokázali rozesmát a druhou naopak šokovat. V inscenaci se míchá mnoho nápadů v tak expresivní a místy nepřehledné kombinaci, že se divák ztrácí mezi významy.

Vizuální stránka je velmi bohatá. Častá je práce s barevnými světly, nechybí kouřové efekty a prudké změny scénografie a kostýmů v rámci děje. Hlavním scénografickým prvkem je šest bílých stolů, se kterými aktéři různě manipulují a mění je na postel nebo náhrobky. Na scéně se dále na podlaze nachází televize s nápisem „Odpočívej v pokoji“ a na stropě umístěný obdélníkový svítící rám, kterým herci hýbou a využívají jej k herecké akci. Atmosféru doplňuje rychlá veselá hudba, klavír nebo ostré zvukové efekty. V televizi je divákům na konci představení puštěna předtočená scéna z židovského hřbitova v Prostějově, kde čtou herci úryvek ze Sofoklovy Antigony a prezentují ji na onom inkriminovaném místě jako hru, kterou je zakázáno uvádět.

Jakub Čermák o svém impulzu ke vzniku Po tvých hrobech šlapu mluví jako o jakémsi prozření. Dokumentací a posbíráním různých zdrojů ke kauze prostějovského židovského hřbitova ve spolupráci s odborníky se mu podařilo vytvořit úspěšnou experimentální inscenaci s kvalitním hereckým obsazením.


  • JAKUB ČERMÁK & JOHANPo tvých hrobech šlapu
  • Koncept a režie: Jakub Čermák
  • Scéna a kostýmy: Martina Zwyrtek
  • Produkční a dramaturgická spolupráce: Martin Černík
  • Světla, zvuk a technická podpora: Jonáš Špaček, Petr Beránek
  • Účinkují: Hana Müllerová, Jáchym Kučera, Richard Němec

Premiéra 11. září 2018, recenze psána z uvedení 10. října 2018 v rámci Dnů židovské kultury.

FOTO: Facebook Divadla hudby Olomouc

Poslední články autora

Divadelní Flora 2021: Mluvila bych o tom dřív, ale nikdo se neptal…

Dva aktéři, dvě města, jedna performance

Pepin, nebo Pepina?