Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Divadelní svět Brno 2018: „A před námi ty černé skály: Jako uhlí!“ – Divábáze
Zpět na výpis článků

Divadelní svět Brno 2018: „A před námi ty černé skály: Jako uhlí!“

Na konci šedesátých let 20. století vydal Max Frisch román Homo Faber, který je vyvrcholením autorovy tematizace technokratického světa, jenž je konfrontován s ryze osobními emocionálními zážitky. Nelehkého úkolu adaptovat tento román se zhostil Karel František Tománek, a v Činoherním studiu v Ústí nad Labem tak vznikla inscenace, která si pohrává s dekonstrukcí časových rovin a nabízí divákovi skládačku osudu jednoho muže, který na osud vlastně ani nevěří.

Ich-formální text je inscenovat složité, a to právě proto, že ze své podstaty nenabízí příliš dramatických situací, ale spíše sebereflexivních monologických pasáží. Podle toho vypadá i inscenace, která stojí a padá s hereckým výkonem Martina Fingera v roli Waltera Fabera. Ten děj komentuje, přechází mezi jednotlivými časovými rovinami ‒ vzpomínkami a rozvíjí před diváky řetězec událostí, kterým rozkrývá, jak se zamiloval do ženy, jež byla jeho netušenou dcerou a která před jeho zraky umírá. Adaptace rozložením jednotlivých scén koresponduje s předlohou, v níž, ač předkládá mnoho náznaků budoucího vývoje, neprozrazuje nic příliš brzo, ale nechává čtenáře/diváka tápat, jaké vztahy že to vlastně sleduje.

Tomu napomáhá i rozložení scény, která pojímá několik odlišných prostorů, navíc v různých časových životních stádiích Fabera. Vpravo červené sedačky jako znak později havarujícího letadla, kde potkává bratra svého starého přítele; vlevo zase lavička na lodi, kde se setkává se Sabeth, svou dcerou; čtvercová kukaň v zadní část je zase po celou první půlku inscenace vyhrazena bývalé Faberově přítelkyni a matce Sabeth, Heleně.

Činoherní studio uvedlo inscenaci, která je složitým adaptačním i inscenačním počinem. A ač by se jistě dalo pochybovat o funkčnosti některých částí (například acapella zpěvu s až kabaretně vyznívajícím tancem několika herců za zadní prosvětlenou stěnou při puštění gramofonu), ve svém výsledku Homo Faber jistě nezklame ani čtenáře knižní předlohy, ani nezasvěceného diváka.


  • ČINOHERNÍ STUDIO ÚSTÍ NAD LABEM ‒ Homo Faber
  • Autor předlohy: Max Frisch
  • Režie: David Šiktanc
  • Dramatizace a dramaturgie: Karel František Tománek
  • Překlad: Helena Nebelová
  • Scéna: Jan Štěpánek
  • Hudba: Ondřej Švandrlík
  • Kostýmy: Juliána Kvíčalová
  • Hrají: Martin Finger, Marie Štípková, Marta Vítů, Jan Plouhar, Matúš Bukovčan, Anna Fišerová, Lukáš Černoch

Premiéra 22. dubna 2017, recenze psána z uvedení 27. května 2018 v rámci festivalu Divadelní svět Brno.

FOTO: archiv Činoherního studia