Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Divadelní svět Brno 2018: Přes bariéry, bubliny, nálepky … ploty – Divábáze
Zpět na výpis článků

Divadelní svět Brno 2018: Přes bariéry, bubliny, nálepky … ploty

V rámci festivalu Divadelní svět Brno vystoupilo mimo jiné i Slovácké divadlo se svým představením Přes ploty. Inscenace je založená na reálné emailové konverzaci sociologa a dokumentaristy Fedora Gála a mladého „národního socialisty“ Matěje, pro divadlo ji upravil Martin Kubran a Michal Skočovský.

A touto konverzací jsme my, diváci, provázeni herci. Máme možnost sledovat jemné nuance a změny ve vztahu protagonistů a přirovnávat je ke svým zkušenostem. Stylizace, kterou tvůrci inscenace zvolili, nás k tomu jemně navádí. Nejprve vidíme Fedora poslechnout si dopis, který by každý inteligent v mžiku odsunul (Koho zajímají názory nějakého nácka?) a odpovědět na něj. Jeden z herců přednáší svůj monolog, pak druhý. Poté si ale všimneme ‒ Matěje hraje více herců, muži i ženy. Je to proto, že neznáme jeho identitu, že je to pro nás „muž bez tváře“? Nebo proto, že představuje většinu, nespokojenou a zmatenou tím, kam se naše „evropská civilizace“ ubírá? Otázky v hlavě provází jedna druhou, konverzace nabývá dramatičnosti, jsou nastolovány stále nové a nové otázky, až se v nich divák téměř ztrácí.

Zároveň oba protagonisté prochází změnou. Jak se více a více poznávají, i herci stále více interagují. Také jeviště, dříve rozdělené na dvě části ‒ neosobní prostor konferenčního stolu Fedora a „obývák“ Matěje, se stává jedním a je na něj pokládáno více a více osobních věcí, protože kromě názorových střetů o životě a civilizaci, si naši protagonisté povídají o rodině, víně, cigaretách. Víme, že každý z nich se pohybuje v jiném sociálním prostředí (proto také název Přes ploty), v průběhu let však protagonisté zjišťují, že to vzájemné konverzaci nevadí, ba naopak, i když je plná střetů i urážek, nechybí jí ani alespoň částečné porozumění a určitý respekt. Přesto je konání herců v jistém smyslu provokativní ‒ například rozfoukání popela při opětovné zmínce o židech. Vše, co je jen naznačeno, je na jevišti explicitně zobrazeno či interpretováno, a to činí představení nesmírně živým.

Ona celá inscenace je vlastně o nás všech. Existují otázky, na které prostě neumíme odpovědět. A existují názory a situace lidí, které nechápeme a nikdy je chápat nebudeme. Je jednoduché zůstávat ve své „bublině“ a na věci mimo naše chápání nereagovat, vysmát se jim nebo je urazit. Jak že to říkal Voltaire? „Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu do smrti bránit vaše právo to říkat.“ Co ovšem Fedor Gál dává svým chováním najevo a co divákům dále inscenace předává, je důležitý dodatek: „Ale já vás i vyslechnu, nemusím vám porozumět, ale odpovědět, to ano.“


  • SLOVÁCKÉ DIVADLO ‒ Přes ploty
  • Autor: Fedor Gál, Matěj
  • Překlad: Miroslav Zelinský
  • Adaptace: Martin Kubran, Michal Skočovský
  • Režie a scéna: Michal Skočovský
  • Dramaturgie: Markéta Špetíková
  • Kostýmy: Kateřina Doleželová
  • Hudba: Ondřej Švandrlík
  • Světla: Kamil Nevřiva
  • Hrají: Petr Čagánek, Monika Horká, Pavel Hromádka, Martin Hudec, David Macháček, Pavel Majkus, Barbora Nesvadbová, Petra Staňková, Jaroslava Tihelková

Premiéra 6. ledna 2018, recenze psána z uvedení 25. května 2018 v rámci festivalu Divadelní svět Brno.

FOTO: http://www.divadelnisvet.cz/cs/pres-ploty