Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Dny židovské kultury: Čaj a štrúdl aneb zničená pověst Golemova – Divábáze
Zpět na výpis článků

Dny židovské kultury: Čaj a štrúdl aneb zničená pověst Golemova

Organizátoři festivalu Dny židovské kultury letos nezapomněli ani na kulturní program pro ty nejmenší, a tak se dne 15. října v Arcibiskupském paláci v Mozarteu schází děti z olomouckých školek, aby společně zhlédly loutkové představení Golem od Studia Damúza z Prahy.

Celé představení začíná velice slibně. Režisér a jediný herec inscenace Tomáš Podrazil vsadil na přirozenost a jednoduchost, a to jak ve scénografii Marie Háskové, tak v hereckém projevu i práci s loutkou. Herec sám sebe představuje jako průvodce příběhem. Než z pozice stvořitele započne samotnou loutkohru, řádně se s diváky na začátku představení přivítá. Ani poté však kontakt s publikem neztrácí – děti se podílejí na různých částech příběhu, od počátečního bálu až po tajemné zrození Golema.

Dostaneme-li se ovšem k samotnému příběhu, můžeme se u Golema ocitnout, coby do kvality, na pochybách. Stará židovská pověst je zde zřejmě pouhou inspirací, děj má s původní předlohou pramálo společného. Rabi Löw sice skutečně tvoří Golema a problémem zůstává jeho neuvěřitelná ničivá síla a neschopnost člověka takovou zodpovědnost zvládnout, ale do celé věci se ještě přimíchává příběhová linie domácích problémů rabiho s jeho dcerou Ester a linie o válečných ambicích a zneužívání moci zlovolného císaře Rudolfa II. a jeho rádce. Nejde se tedy zbavit dojmu, že původní příběh je tematicky natažen až do extrému a vypráví tak trochu o ničem a o všem zároveň. Jistě že se v představení pro tak malé děti dají lecjaké nepřesnosti a úpravy pro zatraktivnění příběhu či z hlediska morálního ponaučení prominout. Představte si, že rabi Löw odchází číst své vědecké články o Golemovi, zatímco jeho dcerka Ester po celou dobu děje baží po čaji a štrúdlu, jen aby byla v závěrečném finále rabim proměněna v holubici a zachránila celý děj. Zdá se mi, že tato přemíra úprav činí v konečném důsledku poselství příběhu velmi těžko čitelným.

Představení tedy pro děti sice fungovalo, bavilo je, možná jim přineslo, jak to ostatně u pohádkových příběhů bývá, i nějaké morální ponaučení, ale osobně se domnívám, že jim bohužel nikterak nepřiblížilo ani židovskou kulturu, ani pověst o Golemovi. Z celého představení tak odcházím s protichůdnými pocity – jednalo se o nepříliš dobré provedení staré pověsti, či jen o roztomilou zábavu pro děti s dobrodružným příběhem?


  • STUDIO DAMÚZAGolem
  • Koncept a režie: Tomáš Podrazil
  • Scénografie: Marie Hásková
  • Produkce: Studio Damúza
  • Hraje: Tomáš Podrazil

Premiéra 18. února 2018, recenze psána z uvedení 15. září 2018 v Arcibiskupském paláci v rámci Dnů židovské kultury v Olomouci 2018.

FOTO: archiv Muzea umění Olomouc

Poslední články autora

Zrcadlení

Divadelní svět Brno 2018: Přes bariéry, bubliny, nálepky … ploty

Divadelní Flora 2018: Jánošík – Folklór a monology