Zpět na výpis článků

Big Bang: Teroristou od narození!

Současný německý dramatik Marius von Mayenburg v posledních letech přímo ovládl česká jeviště. Je až s podivem, jak českým inscenátorům jeho kruté a naturalisticky zobrazované postavy přirostly k srdci. Dokonce i Moravské divadlo Olomouc se vydalo všanc s jeho textem Kámen, v němž se vypořádává s válečnou minulostí jednoho místa ve třech časových rovinách. Nejhranější hrou u nás je v současnosti pravděpodobně Mučedník. Nejbizarnější zase Haarman v Divadle X10 ve Strašnicích věnovaný skutečné historické postavě homosexuálního masového vraha.

Důvody jsou zřetelné. Otevřeně a bez příkras pojmenovává společenská tabu a vytahuje na světlo pokřivenost (ne)obyčejných lidí. V nejčerstvěji česky přeložené hře Bang! se zabývá deformací rodiny a společensko-politických vzorců chování. Na paškál si bere témata benevolentního rodičovství, styl reklamního rodinného života, genderové diskriminace, politické manipulace a s tím související mačistické typy na vůdcovských pozicích.

Jeho hrdina Ralph Bang se nám představuje již od prenatálního období. Surově se chopí vlády nad textem a přebírá vedoucí úlohu nejen jako postava. Režie Mariána Amslera správně ironizuje veškeré jednání postav. Celek působí jednolitě, jelikož koncept inscenace se podařilo šťastně zasadit do jakéhosi pokřiveného melodramatu s kabaretním laděním, a to i přes výskyt přehršle velkých témat, která dramatik do jednoho textu napasoval. Petr Vítek se tedy v umělých květinách a bílém plotu poddal ve scénografii přesně takovému nalíčenému domovu, jaký má rodina Bangových představovat.

Tomáš Kobr (Ralph) se po jevišti sice promenuje v kalhotových plenách, přesto z něj běhá mráz po zádech, když se slizce a s vážnou tváří představuje jako nová spása světa. Sestru zadusil ještě v matčině lůně a pupeční šňůru překousl vlastními zuby. Infantilita je užita jako první forma manipulace s rodiči (Beáta Kaňoková a Jiří Böhm). Ti se prezentují prostřednictvím upjatého a křečovitého „dokonalého“ předstírání. Před neustále přítomnou kamerou novináře (Adam Ernest) se stávají karikaturou vlastní ideologie. Z inscenace se stává reality show, která se vymyká zdravému rozumu. Matka kandiduje na Miss Universa a soupeří s vlastním synem o vládu nad světem. Problém je jasný. Diváka napadne: Jak tohle zastavit? Čelíme tomu i v reálném světě, víme, že je to nesprávně, a přece v našich vedoucích pozicích figurují právě takové bizarní postavičky užívající stejné vyprázdněné formule.

Pokud chtěl Mayenburg poukázat na toto, povedlo se. Divák odchází s hrůzou, na co vše přistoupí s klidem celý svět a jak mylné jsou některé naše přístupy k životu. Divadlo Letí tak přivedlo na svět Banga, který nás paralyzuje svou odporností.


  • DIVADLO LETÍBang! – Marius von  Mayenburg
  • Režie: Marián Amsler
  • Dramaturgie: Marie Špalová
  • Scénografie: Petr Vítek
  • Kostýmy: Marián Amsler
  • Překlad: Michal Kotrouš
  • Hrají: Tomáš Kobr, Jiří Böhm, Beáta Kaňoková, Nataša Mikulová, Richard Fiala, Adam Ernest

Premiéra 4. a 6. listopadu ve Vile Štvanice, recenze psána z reprízy 26. března v Divadle hudby Olomouc.

FOTO: Facebook Divadla Letí


Poslední články autora