Letošní program mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter obohatila Herecká škola Yorama Loewensteina z Izraele, která si zvolila k inscenování moralistní román Ericha Kästnera Fabian v režii Dorela Zilbermana. Dílo napsané ve stylu nové věcnosti satiricky vykresluje obraz Německa vpředvečer nástupu Hitlera k moci. Literární adaptace na jevišti jsou vesměs velmi ošemetnou a nelehkou záležitostí. Obzvláště je-li jejich prvořadým cílem varovat společnost ženoucí se do záhuby. Lehce může sklouznout ke zjevné jednoznačnosti či patosu.
V případě izraelské herecké školy se mnohdy jednalo až o příliš černobílé zrcadlo doby. Doufala jsem v satirický nadhled s troškou karikatury. Divák však sledoval plejádu návštěv nočních klubů a setkání s postavičkami padlého nočního života. Později se sice na chvíli ocitl v náručí bělostné Cornellie, ta však nakonec padla též, v náručí filmového producenta.
Vše je explicitně ukázáno. Těla herců na prázdné scéně dotvářejí okolní život a zabydlují jej, jak je potřeba. Jeviště je neustále pohlcováno neprůhlednou mlhou osvětlovanou barevnými světly klubové atmosféry.
Hlavní hrdina Jakub Fabian by měl procházet jakousi psychologickou proměnou. Důležité momenty s potenciálem silné pravdivé emoce se bohužel odehrály v šeru kdesi daleko od diváka. Svému světu je tak spíše pohoršeným pozorovatelem a nedokáže se z jeho osidel vymanit. Postava zjevně doufá ve vítězství slušnosti, a proto se navrací do rodného města. Zde však nenachází ani klid ani smíření se světem. Jeho život tak končí hloupým paradoxem, když se pokusí zachránit zdánlivě se tonoucí dítě, přičemž sám neumí plavat. Příběh člověka, jenž dává svou nepokřivenou duši všanc tak končí nezdárným pokusem o akt vykoupení.
Herecká škola Yorama Loewensteina, Izrael – Erich Kästner: Fabian. Adaptace: Peter Kleinert. Režie: Dorel Zilberman.
Psáno z uvedení na festivalu Setkání/Encounter dne 31. 3. 2017.