Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Silná až do konce – Divábáze
Zpět na výpis článků

Silná až do konce

Rozvážnost versus vášeň. Tak by se v jednoduchosti dala popsat inscenace Lodžské školy filmu. Marie Stuartovna založená na hře Fridricha Schillera je plná kontrastů, nejsilnějším z nich jsou hlavní postavy. Chladná, rozvážná a nevzhledná královna Anglie, proti které stojí vášnivá, temperamentní a krásná královna Skotska.

Režisér Grzegorz Wiśniewski staví inscenaci nejen na protipólech povahových, vykresluje taktéž vnitřní konflikt královny Alžběty, v které bojuje její morální stránka s čistou touhou po moci a osobním vítězství nad svou konkurentkou. Tento boj vygraduje v samém závěru inscenace. Alžběta vyhrává i prohrává zároveň. Ale jak zazní ve hře samotné, žena není slabá. Proto Alžběta vyjídá nejen metaforicky, ale i fyzicky na scéně, své jablko sváru až do posledních drobečků.

Scénograficky je inscenace velmi skromná a používá jen ty nejnezbytnější kulisy jako je stůl či židle. Celá scéna včetně kostýmů, jež jsou stylizovány do uniformního stylu, je v černých barvách.

Svícení bychom v rámci toho, že jde o filmovou školu, mohli nazvat jako jednotlivé střihy, které jsou ale používány s citem a neruší. Stejným filmovým dojmem působí i hudba, která je využívána spíše jako podklad dokreslující atmosféru.

U polských vysokých škol panují každoročně vysoká očekávání, jelikož pravidelně přiváží kvalitní inscenace se zajímavými hereckými výstupy. Marie Stuartovna tato očekáváni jistě naplnila.


Polská národní škola filmuMarie Stuartovna. Režie: Grzegorz Wiśniewski.

Recenze z uvedení 13. 4. 2016 v rámci 26. ročníku Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER.


Foto: Petr Chodura