Již dnes začíná 26. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka, jehož program potrvá až do 6. prosince. Mottem letošního ročníku je slovo AUFgeschlossen, které dle slov ředitele festivalu Petra Štědroně „vyjadřuje situaci, v níž se nedávno ocitla všechna divadla. Rozdělíme-li toto slovo na AUF a GESCHLOSSEN, znamená to pak prostě otevřeno a zavřeno. Význam celého slova AUFGESCHLOSSEN však vyjadřuje otevřenost, přístupnost, nepředpojatost či extrovertnost. A tedy – jak věříme – popisuje i dramaturgii festivalu.“ Během necelého měsíce jsou pro diváky připravena večerní představení v hlavním programu, ale také řada přednášek či online rozhovorů s tvůrci. Zároveň se v miniprofilu představí uskupení Rimini Protokoll, které zde uvede tři své projekty – Konferenci nepřítomných, Feast of Food a film Temple du présent. Sólo pro chobotnici.
Zahajovací představením Orlando ze Schauspiel Hannover adaptuje stejnojmenný román Virginie Woolfové. Do strhující filmové podoby jej převedla režisérka Sally Potter a hlavní postavu ztvárnila Tilda Swinton. Tento fiktivní životopis je putováním napříč životem, ale i historickými epochami, které jsou protkány tématem feminismu. Diváci mají možnost zhlédnout Orlanda ve dvou uvedeních – 15. a 16. listopadu.
V Divadle na Vinohradech se odehraje představení Ptáci ze Schauspiel Köln, jež se věnuje otázce národnostních konfliktů. Sobotní a nedělní program naplní Oxytocin Baby vídeňského Schauspielhaus. Debut Anny Neaty tematizuje mateřství, ale také s ním související socio-politické aspekty. Schaubühne am Lehniner Platz představí v úterý 23. 11. Návrat do Remeše, adaptaci románu Didiera Eribona. Inscenace tematicky čerpá z politologie a sociologie a zejména se zabývá otázkou společenských tříd ve Francii, jejich přístupem ke vzdělání a důsledky pro politické směřování evropské politiky. Ve Stavovském divadle se představí Deutsches Theater Berlin s inscenací Sophie Rois vráží do zdi v Deutsches Theater, jež je další z přivezených knižních adaptací, v tomto případě románu Zeď rakouské spisovatelky Marlen Haushofer.
První prosincový den bude ve Studiu Hrdinů uvedena domovská inscenace Moje říše je z tohoto světa, která byla oceněna Cenou Josefa Balbína. Ta je každoročně udělena Divadelními novinami za nejlepší českou inscenaci německojazyčného textu. Druhým českým projektem uvedeným v rámci hlavního programu je ZDENĚK ADAMEC. Jedna scéna, jež v Divadle Na zábradlí zrežíroval D. D. Pařízek. Festival zakončí 6. prosince Rimini Protokoll s Konferencí nepřítomných, která je dokumentární inscenací o globální krizi.
V rámci off-programu je potom možnost připojit se na tři online rozhovory – se Sonjou Anders, Stefanem Bachmannem a Leou Goebel či Rieke Süßkopf a Thomasem Schweigenem. Festival také nabídne řadu přednášek, mezi nimi například 3. prosince Stephan Zwicker promluví o ideologickém obrazu sebeupálení, což koresponduje s tématem inscenace z Divadla Na zábradlí.
Jako každý rok nabízí Pražský divadelní festival německého jazyka nabitý a lákavý program, který naplňuje vymezené dramaturgické téma. Nezbývá než doufat, že epidemiologická situace dovolí uskutečnit celý program v zamýšleném rozsahu.
FOTO: archiv Pražského divadelního festivalu německého jazyka