Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
4+4 dny v pohybu 2019: Pustý ostrov chrání 15.000 obyvatel… – Divábáze
Zpět na výpis článků

4+4 dny v pohybu 2019: Pustý ostrov chrání 15.000 obyvatel…

…ale může jich být mnohem více. V rámci 24. ročníku mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu se představily dvě mladé tvůrkyně Natálie Rajnišová a Zuzana Sceranková. V prostorách neorenesančního Desfourského paláce na Florenci, který byl opět epicentrem festivalu, uvedly společný projekt s názvem Pustý ostrov chrání 15.000 obyvatel, který balancuje na pomezí představení, přehlídky a výstavy, v němž vyzývají ke společnému setkání na pustém ostrově a táží se, zda tento ostrov zůstane pustý i nadále. V průběhu slavnostního zahajovacího večera 4. 10. 2019 proběhla performance formou módní přehlídky a někteří obyvatelé ostrova se ve svých kostýmech volně pohybovali palácem mezi návštěvníky. Celé dílo autorky uvedly 10. 10. 2019 opět v Desfourském paláci.

Natálie Rajnišová a Zuzana Sceranková studují magisterský program oboru scénografie na Katedře alternativního a loutkového divadla (DAMU). Ve spolupráci s Klárou Hutečkovou a Jiřím Adámkem v roce 2016 uvedly autorský divadelní projekt s názvem skončí to ústa, kde zkoumaly vztah těla a objektu a autonomní postavení scénografie v rámci představení. Nyní na tento projekt navazují, tentokrát rovněž s důrazem na autonomii divadelního kostýmu.

Každý z diváků měl na židli připravenou složenou mapu pustého ostrova, načež byli diváci vyzváni analogickými pohyby letušky, připomínajícími palubní instruktáž, mapu otevřít a nahlížet do ní. Mapa kromě nákresu ostrova obsahovala heslo: Představ si budoucnost a zůstaň v ní. Plnila rovněž funkci programu a uváděla seznam autorských tracků, které v průběhu zazněly, i seznam 15 obyvatel ostrova. Obsahovala rovněž hesla jako kyklop, hlubinná ekologie, nanismy a gigantismy, bludný balvan a malý bludný balvan, umělá hmota a odkrývala pravý význam těchto pojmů, který se prolínal s jejich významem v kontextu průběhu performance. Mapa si zaslouží samostatnou pozornost a dílo může pomoci určitým způsobem dovysvětlit a přivést diváka ke komplexnějšímu vjemu. Snaha všech přítomných nahlížet do mapy a hledat v ní vysvětlení viděného již během performance však byla spíše kontraproduktivní, odváděla pozornost od právě probíhajícího dění a nepřispívala ke snazší orientaci.

Těžištěm představení/přehlídky se stala scénografie, vztah těla k objektu, práce s kostýmem a hudbou. Téměř všechen pohyb se odehrával na pomyslném přehlídkovém mole vyznačeném bílou plachtou a světelnými páskami po obvodu. Na tomto mole se postupně představovali jednotliví obyvatelé ostrova za doprovodu autorských tracků. Každému obyvateli náležel charakteristický extenzivní kostým, gestika a pohyby často s tanečními kvalitami. Kostýmy se snažily vystihnout povahu daných postav a jejich význam na ostrově. Ledovec, Kyklop, Bludný balvan, Malý bludný balvan, Zakrslý slon, Barvoslepý obyvatel – to je jen rychlý výčet obyvatel pustého ostrova. Bludný balvan v podobě dotvořeného automatického vysavače se samovolně pohyboval po přehlídkovém mole. Zakrslý slon byl reprezentován tmavě modrým overalem z dlouhých třásní a pohybem po čtyřech. Obě autorky byly do průběhu představení/přehlídky přímo zapojeny. Jedna z nich se pohybovala po mole a brala na sebe jednotlivé podoby obyvatel, druhá se zabývala hudebním doprovodem včetně dvou pěveckých vstupů. V závěru proběhlo společné defilé všech modelů, čímž tvůrkyně naplnily konvenci módní přehlídky.

Autorky vybízely ke společnému setkání na pustém ostrově. Podařilo se divákovi vstoupit na ostrov tvůrců a obývat ho v čase představení společně? Nebo pozoroval dění zpovzdálí svého vlastního mentálního prostoru? Ideu „ostrov jako mentální prostor“ vnímám v kontextu celého díla ambivalentně. Je mentálním prostorem tvůrců, kteří jsou pohlceni dílem ve všech jeho významech a v kontrastu s osamocenými mentálními prostory diváků, kteří přicházejí sami za sebe bez povědomí o nadcházejícím prožitku. Momentem neopakovatelného setkání diváka a performera vzniká ostrov zcela nový, na počátku by se dal označit jako pustý.

Tvůrkyně se ptaly, jestli ostrov po uskutečnění společného setkání bude pustý i nadále. Tato otázka zůstává otevřenou. Můžeme ji považovat za řečnickou, nebo na ni odpovědět každý sám.


  • ZUZANA SCERANKOVÁ & NATÁLIE RAJNIŠOVÁPustý ostrov chrání 15.000 obyvatel
  • Autorky: Zuzana Sceranková a Natálie Rajnišová
  • Produkce: Emílie Formanová
  • Hudba: Alfréd Schubert a Ján Mesány, Anders Christopherson, Honza Tomšů, Johannes van Bebber, Matthieu Fuentes, Matyáš Bartoň, Michaela Švédová, Vojtěch Šaroun

Premiéra 23. května 2019 v Prostor39, recenze psána z uvedení 10. října 2019 v Desfourském paláci v rámci festivalu 4 + 4 dny v pohybu.

FOTO: archiv festivalu 4 + 4 dny v pohybu

Poslední články autora

4+4 dny v pohybu 2019: Oplakávání Šávaše v DOXu

Projít labyrintem a nalézt ráj

Citizen of the world